Naaisel 200: mix ‘n match mini: de kleinere boekentas

Ik wist niet dat een boekentas maken zo veel gemakkelijker kon. Dit keer waren alle stoffen en fournituren al in huis toen ik er aan begon, dat was een wereld van verschil. Een boekentas maken blijft natuurlijk wel veel werk, maar het scheelt als je geen twee maanden lang de onderdelen moet bijeensprokkelen. Ik had iets minder dan twee weken nodig om de boekentas te maken, van knippen tot het slotje vastmaken. Ik heb geen flauw idee hoeveel uren ik er aan bezig geweest ben, want ik naaide niet elke dag en niet elke keer even lang. Enerzijds ging het erg vlot, anderzijds zaten er veel onderbrekingen tussen en is één van de 80 stappen erg frustrerend (doe nu het vorige tiental stappen opnieuw voor de andere kant). Het blijft wel een feit dat Riets handleiding heel duidelijk is en je door het hele proces heen loodst.

Dochterlief koos (in augustus) haar stofjes. Ik legde verschillende soorten biaislint klaar, waarna ze er mijn favoriet uit pikte (ik had een rozere keuze verwacht). Zo zorgde ze voor een, in mijn ogen, supermooie kleurencombinatie: appelblauwzeegroen, magenta en paars.IMG_20160601_170639270

Wat heb ik geleerd?

  • Biaislint dat nog een beetje keerruimte (niet te veel, niet te weinig) voorziet, maakt het leven makkelijker dan de andere soorten. De bochten vormden dit keer een beetje uitdaging, maar geen immens frustrerend probleem meer.
  • Ik kan een naaisel met veel werk afwerken zonder mijzelf pijn te doen 🙂
  • Oefening baart kunst, ook op boekentas-maak-vlak. Na de boekentas voor zoonlief wist ik al ongeveer wat me te wachten stond en dat was duidelijk te merken. Alles ging vlotter. Ik hoefde minder lang na te denken bij de stappen en kon anticiperen op de moeilijke puntjes. Het enige nadeel was dat ik ook wist dat het veel werk zou zijn, waardoor ik het effectief beginnen heel lang uitgesteld heb.
  • Strijkemblemen nog eens extra vastnaaien is een tijdrovend werkje.
  • Ik maak het mezelf graag moeilijk, bijvoorbeeld door overal nog een laagje waterdichte stof tussen de buiten- en binnenstof te steken. Natuurlijk bracht dat ook het nodige tornwerk met zich mee, want je denkt toch niet dat ik daar altijd op tijd aan dacht?
  • Ik vind de tweede boekentas nog mooier dan de eerste.
  • Zolang er geen flits op de boekentas gericht is, kun je niet goed zien hoeveel reflecterende paspelband er in verwerkt werd. Dus moet je me maar op mijn woord geloven: er is geen enkele automobilist die zal kunnen beweren dat dochterlief niet duidelijk zichtbaar is.
  • Dochterlief kan een heel weekend verlangen naar de school, omdat ze dan haar nieuwe boekentas kan tonen.
  • Haar enthousiasme is het allergrootste compliment!

DSCF2119 DSCF2114 DSCF2122

Stof: appelblauwzeegroen van Hickeys, donkerroze uit de ikea.
Patroon: De mix ‘n match mini van mind the whale.

Leave a Reply

