Naaisels 192 en 193: Dyyni ladies skirt van Pienkel

Ik mocht voor het eerst een patroon testen -sprongetje in de lucht van blijdschap! Het patroon waar het om ging was de Dyyni ladies skirt van Pienkel, een zwierrok-voor-grote-mensen. Laat dat nu net mijn favoriete soort rok zijn, dus deed ik het meteen goed en maakte er twee 🙂

De rok met één laagje zat erg vlotjes in elkaar. Ik vergat dit keer zelfs niet om de zakken er effectief in te steken en dankzij de duidelijke uitleg zien die zakken er voor het eerst zo onzichtbaar uit als de bedoeling is 😉 De tailleband er aan hangen was het moeilijkste ervan, maar het foutje dat daar aan de basis van lag is inmiddels opgelost (zo kreeg ik meteen het gevoel dat je als tester echt nuttig bent). Vanaf nu weet ik dat ik de bovenkant van een rok moet afwerken (met zigzagsteek of overlock) voordat de tailleband er aan komt, omdat de rondingen er anders altijd voor zorgen dat de wiskunde niet klopt. Ik maakte lang geleden een cirkelrok waarbij ik door een cirkel van 20 cm diameter paste -ook al gaf dat een gat met omtrek van 63cm waar mijn heupomtrek van bijna het dubbele door kon. Overgiet de theorie met een laag stof en ik snap er niks meer van in de praktijk, waardoor ik het heel sterk vond dat het foutje in de testversie zo klein was…

Stof: minstens 2 jaar geleden gekocht via de facebookgroep stof de stofkes (die toen nog stofferdestof heette). 
DSCF2050 DSCF2081 DSCF2088 DSCF2095
De rok met twee laagjes zat op ongeveer dezelfde tijd in elkaar, wat betekent dat het heel erg goed vooruit ging. De tailleband aanzetten ging dit keer heel vlotjes, alle andere stappen ook. Ik haakte een ketting lossen voor het special effect van deze versie, wat er nog beter bij paste dan om het even welke lintjes ik in huis heb. Achteraf gezien was zwarte stof beter geweest voor de onderste rok, maar sja, achteraf gezien kan ik altijd wel dingen bedenken die ik beter had gedaan. Niet altijd met je ellebogen op de foto staan terwijl je ronddraait bijvoorbeeld, al weet ik niet waar ik mijn armen dan wel zou moeten laten.

Door het lintje in de rok, kun je ze omtoveren tot iets wat mij doet denken aan Assepoesters baljurk. Volgens dochterlief is de rok “zóóóóóó mooi”. Ik vermoed dat ik de versie met één laag vaker zal dragen dan deze, maar ik vermoed ook dat dochterlief me deze zomer meermaals zal kunnen overtuigen om deze aan te trekken 😉

DSCF2064 DSCF2068 DSCF2066 DSCF2078Stof: paars van de strik, blauw van stoffenspektakel, wit uit kringloopwinkel.
Naaitijd: een voormiddag tussen het kindjes afzetten op school en beginnen koken, dus ongeveer 3u.

Meer info over het patroon: de rok bestaat uit 6 banen. Je kunt hem maken met één laag of met twee lagen, waarvan de bovenste laag een stukje korter is. De bovenste laag kun je dan eventueel nog met een lintje omhoogtrekken op één punt. Verder kun je er nog zakken in doen. Je kunt de tailleband uit twee soorten stof maken: boordstof of, wat ik deed, gewone katoen met een rekker in.

Voor curieuzeneuzen zoals ikzelf: Dyyni betekent duin. Het patroon bestond al langer in meisjesversie (maat 86 tot 164) en de versie voor nog kleinere ukkies kun je gratis krijgen als je je inschrijft op haar nieuwsbrief.

Vanaf vrijdag is het naaipatroon voor dames te koop in Pienkel’s Etsy shop. Het patroon kost 7 euro excl. BTW. Je kunt het patroon ook in een bundel kopen, samen met het meisjespatroon, dan kost het 10 euro exclusief BTW.

Van vrijdag a.s. tot en met woensdag kun je 50% korting krijgen met de code DYYNILADIESLAUNCH (die korting geldt ook op de andere patronen van Pienkel).

2 thoughts on “Naaisels 192 en 193: Dyyni ladies skirt van Pienkel

Leave a Reply

