Naaisels 190 en 191: korte broek en t-shirt

Een t-shirt uit een stofje vol papegaaien en een knalrode korte broek, dat moet wel de verjaardagsoutfit voor zoonlief zijn! Het thema van de bijhorende fotoshoot was “we nemen een blaasbloem en omdat mama die zaadjes niet wil zien rondvliegen in onze tuin, blazen we ze er niet gewoon af”. Moet ik er nog bij zeggen dat de zaadjes toch in onze tuin terechtkwamen, of spreekt dat voor zich?IMG_20160422_152855595

De korte broek

Broeken zijn op zich niet zo moeilijk (meer), maar laat niemand -maar dan ook absoluut niemand- je wijsmaken dat het een goed idee is om de elastiek vast te stikken in de tailleband en ze pas daarna aan de broek te hangen. “Rek de elastiek uit tijdens het stikken” zou veel beter “probeer jezelf te beperken tot 10 keer in je vingers prikken, vloek niet te luid als er kinderen in je buurt zijn, ga af en toe even een luchtje scheppen en ja hoor, die 4 stukken waar het laatste stiksel niet goed te krijgen was van den eerste keer, die moet je toch nog opnieuw doen”. Geloof het of niet, er zijn aangenamere dingen. Zeker als je zoon na een vol uur gesakker op die *tuut*elastiek tijdens het passen droogjes opmerkt dat zijn broek toch nog afzakt. Al een geluk dat een snelle wasbeurt het gezochte krimpeffect had op de rekker, anders had  ik het waarschijnlijk niet bij aaaaaaaaaaaaargh’s kunnen houden….

Patroon: short uit ottobre 3/2015, maat 122, 7cm verlengd omdat hij een broek wou tot onder zijn knieën.
Stof: uit de strik
Naaitijd: alles samen zo’n 3u, waarvan minstens de helft aan die tailleband te wijten is
IMG_20160422_152924932_HDR

De t-shirt

Toen ik eind november naar Kopenhagen ging, had ik één goed voornemen: géén stofsoort kopen die je in Ierland ook kan vinden. Dus kocht ik er enkel waterdichte stof (waarmee ik de vleugeltjesjas maakte) en rekbare papegaaienstof voor mijn papegaaienfan. Dat er ook toekans en vlinders op het stofje staan werd mij vergeven, dat er bijna 5 maanden verstreken voor ik er effectief iets mee maakte gelukkig ook. Ik ben nog steeds geen kei in het maken van mooie halsopeningen *als ik de boord rek tijdens het stikken past zijn hoofd er niet door, als ik de boord niet rek sluit het niet zo mooi aan. Kent iemand een oplossing voor dat probleem?*, maar zoonlief was zo blij met alle papegaaien dat dat er helemaal niet toe deed. Hij content, ikke content.

Patroon: uit ottobre 3/2015 (als ik me niet vergis), maat 128
Stof: uit Stof2000 (in Kopenhagen dus)
Naaitijd: van tekenen tot afwerken zo’n 3u
IMG_20160422_152912160_HDR (1)IMG_20160422_152916247_HDR

Leave a Reply

