Naaisel 184: Saint Patrick’s day dress

We wonen in Ierland, dus Saint Patrick’s Day is hier a big deal. Er zijn festiviteiten in Dublin van 16 tot 20 maart, zelfs de paasvakantie valt anders dan in België zodat ie op Saint Patrick’s Day kan beginnen. Saint Patrick is een nationale held, want hij wordt gezien als “diegene die Ierland katholiek maakte”. Gelukkig was hij ook “diegene die alle slangen verjaagde uit Ierland”, waarbij we dat voor ons gemak letterlijk interpreteren. Soit. Die dag lijkt een beetje op een nationale feestdag, maar dan eentje die met véél meer enthousiasme wordt gevierd. Alle clichés mogen bovengehaald worden: klavertjes met drie blaadjes (die gebruikte sint Patrick om de heilige drievuldigheid -vader, zoon, geest- uit te leggen), leprechauns… als er maar groen in zit.

Een heel lieve lezeres gaf me een stuk stof dat zo Iers is als maar mogelijk is. Leprechauns, regenbogen (met een pot goud aan de bodem), klavertjes… perfect voor Saint Patrick’s day dus!

Ik maakte een jurkje voor dochterlief en een t-shirt voor zoonlief. Was de halslijn van de t-shirt meteen gelukt, dan wachtte er nu niet nog minstens een uur tornwerk op me en kon ik het tonen. Helaas pindakaas, dat tonen zal voor de volgende keer zijn. Het jurkje was wel meteen heel geslaagd.

Ik volgde braafjes de richtlijnen van het patroon, al gebruikte ik geen framilonband om de rok te rimpelen. Rimpelen gaat zo goed als vanzelf door het te rimpelen stuk te stikken op grootste steeklengte én grootste spanning, daar heb je eigenlijk geen dure fournituren voor nodig. Die werkwijze leerde ik vlak na het kopen van een rimpelvoetje en doordat het nog makkelijker is dan van voetje veranderen, ligt dat nog steeds ongebruikt in de kast…

Dochterlief vond het kleedje “hummm sja euh” en vooral “geen hondjes”. Ooit leer ik het af om de stoffenvoorraad met haar te bekijken en te vragen welk stofje ik voor haar moet gebruiken als er eerst nog andere naaisels op mijn planning staan. Ooit. Gelukkig is dochterlief eigenlijk geen moeilijke meid. Toen bleek dat ze in haar Saint-Patrick’s-day-dress ook ballerina kon spelen, ging ze overstag.Want die regenbogen zijn stiekem toch wel een beetje leuk en de kleurtjes zijn stiekem toch wel een beetje mooi en de stof is stiekem toch wel een beetje zalig zacht 😀IMG_20160309_120630056IMG_20160309_141009995IMG_20160309_141025751IMG_20160309_141051240

Stof: van lezeres Ad, groen van liesellove.
Patroon: olive stars van Ottobre 3/2014
Naaitijd: van patroon tekenen tot klaar zo’n 4u

Leave a Reply

