Naaisel 183: KCW, een jas met vleugeltjes

Manlief gaf me gisteren een subliem geschenk: tijd. Tijd om een beetje uit te slapen (we negeren eventjes dat ik al een uurtje wakker was voor hij wakker werd, aangezien ik daarna nog meer dan een uur geslapen heb). Tijd om niet aan tafel te moeten blijven tot de laatste hap ein-de-lijk in een kindermondje verdwenen is. Tijd om te naaien.

En amai, ik heb al lang niet meer zo veel genaaid op een dag. Vrijdag had ik al de patroondelen overgetekend, de stof geknipt en de reflecterende band van een oud fluovestje getornd, dus kon ik er op zaterdag meteen invliegen. Er werden vleugeltjes geknipt en genaaid, er werd paspel aan mouwen bevestigd, er werd begonnen aan de kap en daarna was het tijd voor lekkere spaghetti 🙂

Na het eten werd de handleiding braafjes gevolgd. Ik volgde die van de summer camo parka uit ottobre 3/2015 voor de zakken (enkel het sierstiksel staat niet waar de bedoeling was) en de frozen meadow imitatiebontjas uit ottobre 6/2013 voor de rest van de jas (er hangen alleen geen pomponnetjes aan de lintjes). Ik stikte. Ik streek (af en toe moet dat, als het echt niet anders kan). Ik stikte nog meer. Ik hielp een kindje om de jas aan te doen, zocht mutsen en zwaaide uit. Ik stikte nog meer en streek een beetje. Ik at enkele jaffa cakejes. Ik stikte nog wat. Ik troostte een huilend kindje, negeerde het kindje dat in de hoek gezet was en stopte met troosten toen bleek dat dat andere kindje eigenlijk ook in de hoek moest. Ik stikte een beetje. Ik luisterde naar kindjes die helemaal niks mis gedaan hadden en bevestigde dat wat papa zei waar is, dat ruzie maken in de bakfiets, elkaar pijn doen en niet stoppen als dat voor de tigste keer gezegd wordt gevaarlijk is omdat diegene die fietst daardoor minder goed alle auto’s in de gaten kan houden. Ik kreeg natte zoenen en een knuffel. Ik stikte nog meer. Ik zag af en toe kindjes verschijnen, interageerde er wat mee en zag ze vervolgens weer verdwijnen. Ik stikte nog wat. Ik at boterhammetjes met de drie leukste mensen van de hele wereld (voor mij toch alleszins). Ik stikte nog een beetje en tornde veel, want mouwen van voering en buitenstof aan elkaar stikken zonder keihard op te letten is een heel slecht idee. Ik liet een kindje passen en was blij met wat ik zag. Ik stikte nog een beetje. Ik hielp een pyjama aandoen en lag een tijdje naast elk kindje. Ik stikte nog een laatste beetje, gebruikte een veiligheidsspeld om het touwtje op zijn plaats te krijgen en was blij met mijn twee fourniturentangen om de knopen te bevestigen. Ik keek met voldoening naar het resultaat.

Het resultaat van al die gekregen tijd: de dochter heeft een warm-weer-jas 😀
Goed zichtbaar dankzij de reflecterende stukken, met zakken waar veel speelgoed in verstopt kan worden en -last but not least- met elfenvleugeltjes op de rug.
DSCF0869jasjas-1jas-2jas-3jas-5DSCF0938DSCF0854

Stof: waterdichte stof van stof2000 (Kopenhagen), ribtricot uit de strik, konijntjes uit de kringloopwinkel
Patroon: summer camo parka uit ottobre 3/2015 voor de zakken en de frozen meadow imitatiebontjas uit ottobre 6/2013 voor de rest van de jas
Tijd: van patroon uitknippen tot volledig klaar in ruim 10 uur.

Leave a Reply

