Naaisel 181: pullover A-line dress, het flamingo’s voor het jaar van de aap

Chinees nieuwjaar viel dit jaar op 8 februari. In de klas van de dochter werd hier aandacht aan besteed, aangezien dit voor één van haar klasgenootjes de belangrijkste feestdag van het jaar is. De dochter kwam die dag thuis met twee envelopjes met een cent in én een echt fortune cookie. Aangezien dat klasgenootje een goed vriendinnetje is en dan ook nog eens heel erg leuke ouders heeft, wou ik “iets” doen om het begin van het jaar van de aap te vieren. Op het moment zelf draaiden onze bezigheden allemaal rond de jarige dochter en haar feestje, maar gelukkig duurt Chinees nieuwjaar eigenlijk twee weken en mag je al die tijd geschenkjes geven.

In juni won ik een prachtig stofje bij mevrouw Khadetjes, dat net op tijd toekwam voor onze verhuis. Ik was in de wolken ermee en zag meteen al voor me hoe de dochter er in zou rondhuppelen… Maar toen hield ik het bij het gezicht van mijn bleekscheetje en zag ze er direct nog 50 tinten bleker uit. Het mooie stofje werd met pijn in het hart terug opgeborgen en ik wachtte op een deus-ex-machina-idee die het stofje eer aan zou doen. Met chinees nieuwjaar kwam het lumineuze idee waar ik al zo lang op wachtte. Het stofje doet mijn dochtertje dan misschien nogal groen uitslaan, bij de donkere haartjes en het prachtige kleurtje van haar Iers-Chinese vriendinnetje zal het helemaal tot zijn recht kunnen komen.

Het stofje is op zich al zo mooi dat ik koos voor een eenvoudig patroon. Ik slaagde er voor het eerst in om een heel jurkje te stikken mét kindjes in huis, zónder youtube of andere schermtijd als afleiding en dan ook nog eens zónder in mijn vingers te prikken. Ik denk dat ik bij de boekentas mijn portie in-mijn-vingers-prikken voor de hele maand gehad heb. Het enige nadeel van stikken met kindjes in huis is dat mijn concentratie ietsje minder was dan anders (eufemisme? neen hoor!). Ik vergat de zijzakken dan ook volledig -alweer. Heeft iemand suggesties wat je met (intussen al 6) uitgeknipte zakdelen kunt doen? Gelukkig is ook het vriendinnetje door het schooluniform al getraind in het dragen van zakloze kledij…

Dochterlief zag de jurk, vond het “o zo mooi”, wou het eigenlijk liever voor zichzelf houden, paste het, zwom erin (het vriendinnetje is een stuk groter), zag op slag nog bleker dan deze zomer het geval was en kon verrassend vlot overtuigd worden dat het jurkje beter aan het vriendinnetje kon gegeven worden. Nadat de stof nog wat geaaid werd, mocht ik het jurkje meepakken naar de kamer met het meeste zonlicht om er foto’s van te trekken. Het meeste zonlicht wil niet zeggen dat er echt veel zonlicht was, waardoor de kleuren in het echt toch nog iets feller zijn. Ooit wordt het weer zomer en bijna nooit donker. Ooit…
IMG_20160217_150848176Stof: streelzacht flamingostofje van Finch Fabrics, gekregen van Khadetjes. Als je een geschenk gebruikt om een geschenk te maken, is de cirkel dan rond?
Patroon en tutorial: girls A-line pullover dress, een gratis patroon in maten 4 tot 10 jaar.

P.S.: met Chinees Nieuwjaar bestaan de geschenken traditioneel eigenlijk uit envelopjes met centjes in, voor ongeveer alle mensen die geliefd zijn en nog niet getrouwd zijn. Zo kregen alle klasgenootjes envelopjes van de mama en was er zelfs nog eentje extra voor zoonlief. Omdat ik zelf geen zo’n mooie Oosterse envelopjes heb, versierde ik die voor het vriendinnetje en haar kleine broertje zelf. Kwestie van het jaar van de aap goed te beginnen 🙂
IMG_20160217_212339998

Leave a Reply

