Naaisel 173: potlodenrol

Na een gedwongen naaipauze (de kerstvakantie, in dit geval), duurt het vaak even voor ik zin heb om opnieuw te beginnen. En toch doe ik dat best zo snel mogelijk, want naaien is voor mij een ideale bezigheid. Ik ben bijna zo creatief bezig als tijdens het tekenen (eigenlijk nog lang niet, maar kom), het ontspant me bijna zo goed als lezen en doordat ik er mijn aandacht bij moet houden is het een heel erg goede manier om mijn hoofd leeg te maken. Naaitherapie, is dat een ding of werkt naaien enkel voor mij therapeutisch?

Omdat de naaikriebels nog niet spontaan terugkeerden, begon ik met iets simpels. Zoonlief kreeg nieuwe potloden van de sint (dankjewel bompapa!), ik wou een manier om ze gescheiden te houden van de rest. Resultaat? Een potlodenrol!

Technisch detail: als je jezelf wilt trainen in het stikken van rechte lijnen, is dit dé perfecte manier! Omdat kleutervingertjes de potloden er makkelijk in en uit moet kunnen halen, maakte ik elk strookje 1.9cm breed in plaats van de aanbevolen 1.5 cm. 1.9 cm was om moeilijk te doen, mijn restje stof was net te klein voor 27 keer de volle 2 cm. Doordat ik canvas gebruikte in plaats van een (soepeler) gewoon katoentje was die extra breedte achteraf gezien sowieso nodig geweest, dus ben ik dubbel blij dat ik geen onbruikbaar ding maakte 😉

IMG_20160113_150115275IMG_20160113_150035577Stof: mijn laatste restje van deze ikea-canvas (na het maken van een schort, boodschappentas en 4 kussenhoezen is het eindelijk op!). Ecru stofje komt van de overbuurvrouw van mijn ouderlijke woonst.
Tutorial: ongeveer deze van love me sew, al kende ik alle stappen nog en moest ik ze dit keer niet meer raadplegen.

Leave a Reply

