Naaisels 166 t.e.m. 172: de rest van 2015

Zoals ik al vermoedde, eindigde de naaitijd op het moment dat de kerstvakantie begon. Niet dat dat zo erg was, met zeven naaisels op één week tijd had ik even een overdosis naaien opgedaan. Ik wacht nog even op het moment dat de naaikriebels terugkeren, maar kan je, nu onze logeetjes hun kadootjes gekregen hebben, wel tonen wat er nog allemaal genaaid werd.

Een jurkje voor de dochter

De dochter zag het bloemetjesstofje dat ik gebruikte voor het babyjasje en vroeg of ik voor haar ook iets uit dat stofje wou maken. Natuurlijk wou ik dat, ik had het immers in den tijd voor haar gekocht. Omdat ze t-shirtjes in overvloed heeft, werd het een jurkje. Eentje met een stolpplooi middenvoor en erg makkelijke mouwen. Het in elkaar zetten ging zo vlot dat het al klaar was voor ik me herinnerde dat ik nog een zakje in de zijnaad ging verstoppen. Gelukkig is ze het, dankzij haar uniformrok, al gewoon om zakloos door de dagen te dansen. Ik dacht dat ik er een blinde rits in gestoken had, maar die bleek helemaal niet zo blind te zijn. Dus nu is de dochter superhip, met zo’n zichtbare rits in haar kleedje. De restjes stof werden prompt gepromoveerd tot bandana en armband 😉
IMG_20151209_134608318bIMG_20151209_134613567Stof van een stoffenspektakel, vermoedelijke eentje waar ik met de mama van het kindje dat het babyjasje kreeg heen ging, rits uit kringloopwinkel
Patroon: Knippie 4/2012

Kleutertasjes

Het kleinste logeetje startte maandag op school en de mama had al eens laten vallen dat ze graag met hun speeltjes in een zakje rondlopen, dus maakte ik tasjes voor de twee kindjes. Het naaien ging bijzonder vlot. Ik prikte in mijn vingers, maar dat is een vast onderdeel van mijn naairoutine, dus er gebeurde niks speciaals. Het grootste nadeel aan veel naaien op korte tijd is dat foto’s nemen er bij inschiet. Ik kan je dus geen kleurechte foto tonen, maar sja, zelfs met meer tijd was dat waarschijnlijk niet gelukt door alle druilerige donkere winterdagen de laatste weken.
IMG_20151214_194418946Stof:  Mickey Mouse van de overbuurvrouw van mijn ouderlijk huis, waterdichte stof uit sleepstraat of strik, piraten van stoffenspektakel
Patroon: opnieuw de kids messager bag van Zaaberry

Een verversmatje

Omdat dat handig kan zijn om in huis te hebben. De vorige keer was de grootste uitdaging eraan om de twee stofjes braafjes op elkaar te laten liggen, dit keer ging dat alsof het niets was. Vorige keer ging het biaislint eraan stikken vrij vlotjes, dit keer absoluut niet. Niet de eerste keer, niet de tweede keer en na de derde keer moest het maar goed genoeg zijn. Damn you, biaislint!IMG_20160106_195654000Stof: hokjesstof uit zeeman, waterdichte stof is stukje van een waterdichte matrasbeschermer uit de ikea.
Patroon/werkwijze: Men neme een handdoek met een leuke print. Men knippe de randjes eraf en ronde de hoeksjes af. Men legge dit op een waterdicht stofje en knippe hetzelfde daaruit. Men stikke/overlocke dit aan elkaar vast. Men legge er zo mooi mogelijk biaislint rond en steke dit met speldjes vast. Men stikke het biaislint eraan. Men torne de stukjes los die er niet goed uitzien. Men stikke het biaislint vast. Men torne de stukjes los die er niet goed uitzien. En men herhale die laatste twee stappen tot men het kotsebeu is 😉

Driehoeksverhouding

Ik gebruikte ook hiervoor een handdoek uit de zeeman, omdat de tekst “do more of what makes you happy” mji perfect leek voor een zak die groot genoeg is om er een breiwerk en een heleboel bollen wol in op te bergen. Helaas heb ik er helemaal niet meer aan gedacht om er een foto van te nemen voor het ingepakt werd -en evenmin eens het uitgepakt was, dus zul je me maar op mijn woord moeten geloven als ik zeg dat het een leuke zak geworden is 😉

Stof: zeeman en voering van strik
Patroon: driehoeksverhouding uit zo geknipt 2 van Riet en Lies

Haakpenrolletjes

De metervriendin is van breien overgeschakeld op haken. Ikzelf ben een occasionele haker (vroeger vaker dan nu) en vond het moeilijkste aan haken het terugvinden van de juiste haakpen. Oké, dat zegt vast en zeker meer over mijn netheid dan iets anders, maar allez ja, zo kreeg ik wel inspiratie voor een klein geschenkje: een haakpenrolletje. Ik gebruikte de werkwijze om een potloodrolletje te maken en stak opnieuw niks speciaals uit tijdens het maken. Ik naaide wat manlief efficiënt zou noemen, door niet na elk stukje de draad af te knippen en opnieuw te beginnen. In plaats daarvan stikte ik alle parallelle lijnen na elkaar, hechtte elke lijn aan begin en eind en knipte pas daarna alle overbodige draadjes af. Of je het luiheid noemt of efficiëntie doet er niet zo erg toe. Het resultaat was genoeg tijdswinst om er ook eentje voor mezelf te maken, waardoor ik toch van eentje foto’s kon pakken om het resultaat te tonen 🙂 Hopelijk kun je me de kwaliteit van de foto’s vergeven, ik wacht al meer dan een week op zonneschijn…
IMG_20160106_195715141IMG_20160106_195731270Stof: uit een pakje met 10 lapjes stof de grootte van een A4 pagina, jaren geleden uit de hema
Tutorial: ongeveer deze, al had ik hier eigenlijk even goed naar een andere “how to make a pencil roll” tutorial kunnen linken.

En voilà, hiermee wordt 2015 ook op naaivlak afgesloten. Ik ben benieuwd hoeveel van de puntjes van mijn immer-zichzelf-aanvullend-naailijstje ik in 2016 zal kunnen afvinken!

Leave a Reply

