Naaisels 161 t.e.m. 164: olifantjes!

Olifantjes? Olifantjes! Nog meer olifantjes, want het stofje dat ik hier, hier, hier en hier gebruikte, was nog lang niet op. Het is één van mijn lievelingsstofjes, wat betekent dat ik er meteen 3 meter van kocht. Pas later leerde ik dat ik helemaal niet zoveel stof nodig heb voor één hemdje en één jurkje. Niet dat ik dat erg vind hoor, integendeel.

Dankzij mijn slechte inschatting zo’n 2.5 jaar geleden, kon ik nog meer leuks maken uit het olifantenstofje. Vooral voor de dochter, want die is intussen al net zo dol op de olifantjes als ikzelf 🙂
IMG_20151216_122448394Ik maakte een simpel gevoerd rimpelrokje met boordstof voor haar. Misschien had ik eerst eens wat beter moeten googlen hoe dat moet, want nu kwam er wat gesukkel aan te pas om alles netjes aan elkaar te naaien. En toen dat eindelijk gelukt was, bleek de boordstof niet meer terug in te krimpen, waardoor ik er bijna zelf in paste… Een rekker in de boordstof zorgde ervoor dat het rokje toch draagbaar werd. Als dochterlief het draagt, is het niet het mooiste rokje dat ze heeft (verre van zelfs), maar volgens haar is het toch perfect. Sjoef!

Vorige week nam de dochter deel aan een wedstrijd “om ter traagst eten” tegen zichzelf en won ze met glans. Om me niet te veel te ergeren, nam ik stofjes mee naar de keuken en knipte ze daar. Met de piraatjes mocht ik doen wat ik wou, maar die olifantjes, daar zou ik toch ook nog een zakje uit maken hé? Omdat ik de originele verpakking van haar sinterklaasprinsesjes zomaar weggegooid had en ze nu geen mooi opruimplekje meer hebben? Zo’n duidelijke chantage werkt normaal niet, maar dit keer ging ik er wel in mee. Alles om het opruimen te stimuleren, zullen we maar zeggen (en helemaal niet omdat ik het leuk vind als ze zelf naar een naaisel vraagt hoor, nope). Een klein half uurtje later zaten de prinsesjes al mooi weggeborgen in hun nieuwe thuis 🙂

Die avond zette ik verrassend vlotjes de geknipte stofjes om in de onderdelen van een nestje voor een prinsje. Aangezien ik niet over een stapelbed beschik, kan ik dit naaisel niet tonen op een manier die duidelijk maakt hoe dat nestje er uit zal zien. Aangezien het avond was en de zon hier nog vroeger ondergaat en ik wou dat het pakje de volgende dag al richting prinses ging, komt deze foto in aanmerking voor de meest-belabberde-foto-van-een-naaisel-ooit. Intussen is het al in de juiste brievenbus belandt en heeft het een dag beter gemaakt, wat het allermooiste compliment is. En zo veel belangrijker dan een goeie foto…
IMG_20151209_090752672

Dinsdag kwam ik tot de ontdekking dat ik nog zowel de voorkant als een schuine achterkant van een poppenslaapzak uit het olifantjesstofje kon halen. Ik combineerde het met een stofje in één van dochterliefs lievelingskleurtjes en een restje wattine van hun winterjassen. Enkel de paspelband werkte tegen, omdat het de dikste paspelband ooit was en ik als reactie daarop veel te veel stof aan elkaar stikte. Leve het tornmesje!
Het resultaat is een kerstcadeautje voor de dochter. Assepoesje heeft het al getest, warm en zacht bevonden en goedgekeurd. Ze mag zelfs nog een beetje groeien!
IMG_20151215_122548068Ik ben de laatste weken zodanig veel aan het naaien (ik ben momenteel bezig aan het 9e item deze week), dat ik de chronologie een beetje kwijt aan het geraken ben. Tot het weer overzichtelijker wordt, leg ik mijn innerlijke pietje precies het zwijgen op en geef de naaisels opeenvolgende nummertjes wanneer ze hier verschijnen. Nu moet ik alleen nog het stemmetje negeren dat van “aargh, het klopt niet meer!” doet 😉

Stofjes: olifantenstofje uit de strik, net zoals de boordstof van het rokje. De (onzichtbare) witte voeringstof van het rokje en de appelblauwzeegroene voering van de slaapzak zijn stukjes van kringlooplakens. Het piratenstofje komt van het stoffenspektakel.
Patroontjes: voor het rokje, zakje en nestje gebruikte ik ruimtelijk inzicht. Voor de poppenslaapzak schoot de zalige straightgrain te hulp. Haar (gratis) patroon en tutorial, de Lua for dolls, gidste me heel vlotjes door heel het proces.

Leave a Reply

