Naaisels 158 t.e.m. 160: koningscapes met tutorial

Zoonliefs juf had een vraag voor mij. Of eigenlijk een verzoek. Omdat ze gezien had dat ik creatief ben en de halloweenkleertjes leuk vond. Omdat ze het anders misschien aan haar mama kon vragen, maar dat dat toch praktisch een beetje moeilijk zou kunnen zijn. Omdat ik het misschien, misschien wel zou willen doen?

Die inleiding deed mij denken aan het moment dat mij 2 jaar geleden gevraagd werd om de schoolmascotte te maken, dus ik hield mijn hart al vast (niet dat ik daar niet trots op ben, maar het was toch wel véél werk om van tekeningen een knuffel van 1m groot te maken). Bleek dat de juf amper durfde vragen of ik alsjeblieft capes zou willen maken voor de drie koningen, om die te dragen op hun christmas play. Capes? Zonder kap of iets? Gewoon met een touwtje erdoor om vast te strikken? Als de juf zelf voor de stof zorgt? Als zoonlief en zijn beste vriendinnetje twee van die drie koningen zijn? Waarom zou ik dat in hemelsnaam niet willen doen? Natuurlijk zei ik ja 🙂

Bij het afhalen op dinsdag kreeg ik een zakje met stofjes mee naar huis. Op donderdag nam zoonlief een zakje met afgewerkte capes mee naar school. Easy peasy, klaar in een voormiddag en toch nog genoeg kooktijd, iedereen content. De juf was ongelofelijk dankbaar en blij, daarvoor alleen al naai ik heel graag voor anderen 😀
IMG_20151202_121858555IMG_20151202_122058108

Het naaiwerk was simpel en toch leerde ik iets nieuws. Ik werkte namelijk nog niet eerder met dit soort stof -ik zou zelfs niet weten hoe die stofsoort heet. Het is een erg synthetisch iets, dat doorzichtig is als je het tegen het licht houdt en ondoorzichtig als er iets achter is, dus geen chiffon of organza of zoiets. Het geeft wel een instant feestelijk effect!
IMG_20151202_121916842Moest het nu bij iemand beginnen kriebelen om een cape te maken voor een kleintje, dit was mijn werkwijze: knip een strookje van ongeveer 4 cm van de langste zijde van de stof. Vouw het biaislint gewijs in vier, vouw het dan nog eens dubbel en stik het zo vast. Tadààà, nu heb je al het touwtje gemaakt om de cape vast te knopen. Maak een zoom aan drie randen (twee korte, één lange) van de resterende lap stof. Dankzij de naailesjuf doe ik tegenwoordig eerst de onderkant en pas daarna de zijkanten, zodat je van opzij gezien nooit een storende naad ziet. Niet dat zo’n naad mij ooit zou opvallen, maar kom. Eigenlijk kun je die drie randen ook in één keer stikken, maar sja, hoekjes mooi krijgen, weetjewel. De vierde en laatste rand, de andere lange dus, daar maak je een koordjestunnel. Dit lukt door de rand eerst 1cm om te vouwen en daarna ongeveer 3cm (omdat mijn latjes altijd verdwijntrucs uithalen ging ik voor iets meer dan de breedte van mijn duim). Vlak langs de rand vaststikken en tadàà, het stikwerk zit erop. Om het lintje door het tunneltje te prutsen, kan het erg handig zijn om het lint aan een veiligheidsspeld te hangen en dat speldje erdoor te prutsen. Believe me, het prutsen zonder veiligheidsspeld kan langer duren dan het knippen en naaien samen…

driekoningenTijdens de christmas play gisteren, blonk zoonlief in het zilver. Zijn vriendinnetje in het goud en de derde koning in het rood.

Stof: Hickey’s
Werkwijze: zie hierboven.

Leave a Reply

