Naaisel 154: een sweater voor manlief

Ik ging een sweater naaien voor manlief, assorti met sweaters voor de kindjes (jààà, ik heb iets met assorti naaisels). Dat plan kwam in mijn hoofd terecht toen ik de knipmode kocht in april 2014, met speciale manneneditie erbij. De stof kreeg ik van manlief cadeau op onze zesde trouwverjaardag (eind oktober), dus was het mijn bedoeling om er een kerstcadeautje van te maken. Kerst kwam. En ging. Nieuwjaar ook. Pasen was plots ook al achter de rug en de verhuis gaf mij een goed excuus om het niet af te hebben tegen zijn verjaardag. Zelfs onze zevende trouwverjaardag is intussen al een maand geleden…

De assorti kaptruien van de kindjes waren intussen wél al af. Zo kreeg ik er een extra motivatie bij: de sweater van manlief maken voordat de kleintjes uit hun truien gegroeid zijn. Blijkbaar was dat net het duwtje in de rug dat ik nodig had, want -tromgeroffel en trompetgeschal- intussen is zijn sweater al 10 dagen af!

Ik heb zo’n vaag vermoeden dat manlief er fan van is, aangezien hij de trui elke avond wel enkele uren aantrekt 🙂

Ik was een beetje vergeten hoeveel werk dat is, zo’n kledingstuk maken voor volwassenen. Het aantal stappen blijft gelijk, maar de hoeveelheid werk per stap is veel groter omdat de stukken stof nu eenmaal veel groter zijn. Kom ja, de rits pas lostornen nadat de rand overlockt was omdat ze bij nader inzien toch een stuk beter kon, dat was wel volledig extra werk… Ter compensatie was het maken van de duimgaten uit één stuk boordstof wel een makkie.
DSC02420b
DSC02417
DSC02422
Stof: paarse sweater- en boordstof van stoffen artevelde. Met het einde van de maand in zicht weet ik intussen al zeker dat ik alleen maar uit de voorraad genaaid heb, dus stashvember is een echt succes. Of er stofjes gekocht worden in november hangt volledig af van hoe onweerstaanbaar de stofjes in Kopenhagen maandag zullen zijn… Ik naaide nog veel meer dan al te zien was, maar doordat daar geschenkjes tussen zitten blijven die nog even een mysterie 😉
Patroon: de sweater uit de manneneditie van de knipmode (4/2014) met duimgaten à la Riet.
Tijd: iets tussen de acht en negen uur.

Leave a Reply

