Naaisels 150 t.e.m. 152: geboortegeschenkjes

Op 1 juli werd een klein meisje geboren dat een tof wiskundemeisje veranderde in een mama, na een zwangerschap die zwaarder was dan ik me zelfs maar kan voorstellen. Een meisje dat meteen al meer haartjes had dan mijn eigen sprotjes bij hun eerste verjaardag. Een meisje dat het hart stal van haar mama al voor ze in haar armen lag. Een meisje dat sinds kort niet meer de hele tijd bij haar mama kan zijn.

Ik maakte een crèchezakje, een kleutertasje en een winters truitje. Een pakketje dat met liefde gemaakt werd -en een beetje zenuwen, omdat ik het extra goed wou doen voor diegene die mij wegwijs maakte in de wondere wereld van het naaien. DSC02375Er werd nog een crèchezakje gemaakt. Deze derde keer ging het erg vlot, zelfs het aanzetten van de tassenband leverde dit keer geen problemen op. Ik moest alleen tussenin even pauzeren om een nieuw tornmesje te kopen 😉
DSC02373Aangezien de mama een hint gaf, maakte ik een bijpassend kleutertasje. Ook hier ging het naaien wonderbaarlijk vlot, al kwam er een tornmesje aan te pas omdat ik eventjes compleet vergeten was hoe je een zak diepte geeft. Wist ik meteen weer dat ik echt nog niet op automatische piloot mag naaien, want die automatische piloot van mij durft flaters slaan. Dankzij de tips van deze mama kocht ik meteen een goede naaimachine, waar ik erg dankbaar voor was toen ik bij dit zakje door 8 lagen canvas moest stikken en dat zonder problemen lukte.
IMG_20151111_144542367Vlak voor haar eigen verjaardag, naaide de mama zelf een jurkje voor haar dochter. Plan A veranderde in plan B, een warm zacht truitje in maatje 9 maand, zodat het deze winter zou moeten passen. Ik dacht meteen aan de zachte stof die in de voorraad zat en zocht daarna héél hard naar een niet erg rozige rekbare stof (die nog niet opgeëist werd door zoonlief). Die zoektocht was het moeilijkste aan dit naaisel, ik hoop dat het de goedkeuring van de mama krijgt! Dochterlief hielp om de kamsnaps te plaatsen en wou het afgewerkte truitje ook passen. Ze stak haar linkerarm door de linkermouw, zei “ooh zo zacht” en deed het weer af. Ze stak daarna haar rechterarm door de rechtermouw, zei opnieuw goedkeurend “ooh, zo zacht” en deed het weer af. De voor en achterkant kon (en mocht) ze niet aantrekken, dus werden die gewoon uitgebreid geaaid 😉DSC02372Stoffen: zakjes uit ikeacanvas (na 5 zakjes is die ene meter stof nu echt wel helemaal op) met als voering een waterdichte stof uit de sleepstraat of de strik. De bloemetjesstof van de trui komt van het stoffenspektakel, de knuffelzachte voering uit de sleepstraat. Alle stofjes komen uit de voorraad, dus hoera, ik doe nog steeds flink mee aan stashvember.
Patronen en tutorials: het crèchezakje is opnieuw een Fynn bag, de kleutertas is nog een kids messenger bag en de trui werd gemaakt met het coat pattern van Beth Marmorstein. Leve die schatten van mensen die gratis patroontjes en duidelijke tutorials delen op het internet!

Leave a Reply

