Naaisels 142 en 143: kaptruien

Twee kaptruien voor twee sprotjes. Paars met sterretjes, omdat ik nogal serieus fan ben van het kleurtje paars en omdat er al sinds hun vorige kaptruien restjes sterrenstof lagen te lonken naar me. Ik ben nogal dol op het maken van assorti kleertjes, valt dat op? Twee truien op de groei, dat ook. Dankzij de uniformen is de nood aan kleertjes die nu meteen passen vrij klein, dus kan ik die fabric stash langzaam omtoveren in een garderobe voor 2016-2017 🙂

Twee sprotjes mee naar buiten krijgen om fotootjes te maken van die truien, dat was al een uitdaging. Treffelijke foto’s maken van die twee sprotjes, waarbij ze er toch niet herkenbaar opstaan (omdat ik oude berichten soms wel onzichtbaar maak, wat van de naaisels niet de bedoeling is), dat was een serieuze queeste. Zeker omdat de truien blijkbaar magische krachten hebben, zodat de drager na het uitspreken van de toverwoorden “vuur vulkaan kracht” super-super-supersnel kan lopen 😉
Zoals het alle goeie queestes vergaat, werd ook deze uiteindelijk tot een goed einde gebracht, sjoef!

  • IMG_20151014_161302954IMG_20151014_161845829IMG_20151014_162134468IMG_20151014_162152995Jups, 14° is hier nog steeds warm genoeg voor blote benen. Zomers van 17 à 18° hebben zo ook voordelen: het duurt veel langer voor de namiddag koud aanvoelt 😉
  • Duimgaten jong, zo zalig! Duizend maal dank aan Riet voor de heel erg duidelijke uitleg!

De realiteitscheck: het tekenen, knippen en stikken ging verrassend vlotjes, ik heb er zowaar van genoten. Zo’n trui maken kost me nog steeds makkelijk 6 uur (of eigenlijk meer, ik tel tekenen en knippen er nooit bij), maar ik had het gevoel dat het snel ging. Time flies when you’re having a good one, zoiets.

Omdat mijn latje pootjes gekregen had, controleerde ik op een andere manier of de breedte van de stroken op de mouwen niet te veel varieerde 😉
IMG_20151010_165140970

Ik bedacht me enkele keren dat ik beter een jeansbroek aanhad in plaats van de dunne stoffen broek in kwestie, omdat de naaldjes er soms nogal pijnlijk door te voelen waren. Ik beweeg mijn naaisels altijd supervoorzichtig als er naaldjes in zitten hoor 😉 Ik bedacht me enkele keren dat verschillende naaisters die ik ken stukjes zouden uithalen en opnieuw stikken, haalde vervolgens mijn schouders op en stikte verder.

okselnaad loopt niet door, maar wonder boven wonder is dit de enige van de vier (primeur!)

okselnaad loopt niet door, maar wonder boven wonder is dit de enige van de vier (primeur!)

mooie ovalen stikken, dat is blijkbaar toch niet aan mij besteed...

mooie ovalen stikken, dat is blijkbaar toch niet aan mij besteed…

DSC02310

zaknaden lopen niet mooi door aan weerszijden van de rits

pas toen ik zover zat bij trui 2 besefte ik dat die stiksels beter een stuk verder van de rits hadden gestaan.

pas toen ik zover zat bij trui 2 besefte ik dat die stiksels beter een stuk verder van de rits hadden gestaan.

Enkel het binnenstebuiten vaststikken van de zakbiezen in de trui voor dochter, dat was een fout die ik best wel had willen herdoen. Maar ik had de zak al open geknipt tegen dat ik mijn fout besefte, dus dan had ik ook een nieuwe zakbies moeten knippen… Dus nu is de witte achterkant van haar roze sterrenstofje een beetje te zien en kan ze prutsen aan de “zo zacht mama” versteviging. Om symmetrieredenen is de tweede zakbies dan maar even fout gestikt. Door het dichtste sierstiksel op de verkeerde kant van de stof te stikken was het wit wel minder goed te zien, wat ik moet proberen te onthouden tegen dat ik nog eens handvaten of dergelijke wil stikken.

oeps

oeps

En, geef toe, had ik het niet getoond, dan was het je toch nooit opgevallen hé?DSC02312

Stof: paarse sweater- en boordstof van stoffen artevelde, sterrenstof van het stoffenspektakel
Patroon: Block stripes uit Ottobre 1/2015, maar dan met zakken op een hoogte die mij stukken praktischer leek en met duimgaten à la Riet.

Leave a Reply

