Naaisels 139 t.e.m. 141: geboortegeschenkjes

Manlief kreeg een achterneefje, dus ging ik aan het naaien. Het werd een grote enveloppe vol “textiles”, want het is een beetje moeilijk om de verrassing niet te verklappen wanneer je de inhoud moet beschrijven. Wat die textiles dan wel mogen zijn?

DSC02266

Vlaggetjes natuurlijk. Ik prikte in mijn vingers, maar niet tot bloedens toe, dus het ging vrij vlotjes. De naam schreef ik er in textielstift op in hetzelfde lettertype als op het geboortekaartje en dat lukte wonderwel (de naam werd vaag gemaakt op de foto, dus je kunt het niet zien, sorry). Ontdekking van de dag: als je een foto wil pakken van een vlaggenlijn waar al een naam op staat en je wil die naam niet tonen, dan kun je de kant met de letters gewoon naar onder leggen. Je zou misschien denken dat ik daar een van de vorige keren al aan had kunnen denken, maar neen hoor. Mijn praktisch verstand laat mij af en toe toch ferm in de steek…

Door het hemdje te maken deed ik mee aan de Zo Geknipt 2 Sew Along. Ik slaagde erin om linkervoorpand en rechtervoorpand om te wisselen, vermoedelijk omdat het stofje dat ik gebruikte geen duidelijke voor- en achterzijde heeft. Na eventjes vloeken op mezelf begon ik te improviseren. Dat vrij goed ogend gefoefel zorgde ervoor dat er geen echte problemen waren om de drukknoopjes te bevestigen, alleen hangt de ene kant van de drukknoopjes niet vast aan een speciaal daarvoor voorzien extra stukje stof, maar aan een binnennaad. Sjoef, want ik vreesde dat het veel erger ging zijn.
DSC02270Ik maakte ook nog een crèchetasje in de stijl van het geboortekaartje. De fynn bag van fynn had al bewezen dat die heel erg geschikt is als crèchezakje, dus met het idee “als het goed is, dan moet je het niet veranderen” maakte ik nog een Fynn bag. Het flockfiguurtje knipte ik uit met de hand en ben ik best wel trots op, vooral omdat ik het op het einde niet verprutste (een veel voorkomend probleem bij mij). Ik gebruikte vrij dunne stofjes voor de buitenkant en compenseerde dit door de zwaarste canvas uit mijn voorraad te gebruiken als voering. Zo lang het zakje niet te vaak over de grond gesleept wordt, zou dat voldoende moeten zijn (of daar ga ik toch van uit). Omdat ik zelf nogal ferm fan ben van zakjes die tegen de regen kunnen, stak ik nog een laagje waterdichte matrasbeschermer tussen buitenstof en voering die tegelijk ook dienst mocht doen als versteviging. Ik gebruikte Ierse tassenband die iets smaller is dan al diegene die ik in België kocht en daardoor perfect paste in de Ierse sluitgesp. We negeren eventjes dat die dingen mogelijks/waarschijnlijk helemaal niet in Ierland of België gemaakt worden, maar kom, je snapt wel wat ik bedoel hé. De enige stap uit de tutorial waar ik op vast liep, was “Bevestig de 2 delen van de schouderband met de nodige sluitingen”. Gelukkig kwam google to the rescue, al kostte het me enkele zoekopdrachten om te weten wat ik juist zocht. Het leek wel een beetje een déjà vu, maar dat ik hier opnieuw vastliep lag volledig aan mij.  Pluspunt: ik ben geen ezel, want die stoten zich gèèn twee keer aan dezelfde steen ;-).DSC02267

Toen manlief het kaartje geschreven had (want aja é, voor het kindje van zijn neef moet ie zelf ook wel iets doen) en ik alles in elkaar stak zodat het op de post kon, vroeg manlief of ik er labeltjes aan gehangen had. Niet dus… Dat labeltje op het hemdje zit op zo’n leuke plek dat het er uitziet alsof er keihard over nagedacht is, dat aan de tassenband  is een al even grote gelukstreffer. Steeds professioneler ogend gefoefel, al zeg ik het zelf 😉

Vlaggetjes: laatste gele stof van de superheldencape, blauwe van de schuinoverbuurvrouw van mijn ouderlijke woonst.
Hemdje: paarse stof vermoedelijk van het stoffenspektakel, blauw weet ik niet goed meer, mogelijks ook van de schuinoverbuurvrouw.  Patroon is het hemdje maat 80 uit Zo Geknipt 2 van van Riet en Lies.
Crèchetas: gele stof uit Hickey’s en blauwe is dezelfde als bij het hemdje. Patroon (Fynn bag) en heel duidelijke tutorial van Fynn

Leave a Reply

