Naaisels 124, 125 en 126 en waarom ik geen hemden met lange mouwen meer koop

Beeld je even in dat je zelf, als job, verstelwerk uitvoert.
Hoe veel zou je vragen om één knoop aan te naaien?
Zoek een hemd of blouse en tel hoeveel knopen daaraan hangen. Als referentie, zoonliefs hemdjes tellen 7 knopen, die van manlief 9.
Bereken wat je vraagprijs zou zijn om al die knopen aan te naaien. Manlief ging hierbij in gedachten voor een hoeveelheidskorting, ik merkte op dat je wel bijna dubbel zo lang bezig bent om 2 knopen aan te naaien in plaats van 1.
Vermenigvuldigd dat getal met 10.
Wat is jouw resultaat?

Dit zou eigenlijk het minimumbedrag moeten zijn dat je betaalt voor een hemdje met lange mouwen. Als een hemd minder (of veel minder) kost, dan is er ergens in het proces iets fishy gebeurd. Sorry, ik wou ook dat het niet zo was.

Hemden met lange mouwen en jassen, dat zijn zowat de moeilijkste kledingstukken om te maken. Voor hemden kun je goedkopere stoffen gebruiken dan voor jassen (een jas die wind noch water tegenhoudt zou weinig succes hebben), wat voor een deel verklaart waarom je voor een jas in het algemeen meer betaalt dan voor een hemd. Het aannaaien van alle knopen, dat is maar een fractie van het werk, zeker geen tiende ervan. Het maken van de mouwsplitten en het aanzetten van de mouwboorden duurt een stuk langer, de kraag met staander aanzetten duurt ongeveer even lang als twee mouwboorden, en dan moet je ook nog de stukken aan elkaar stikken, de mouwen er aan hangen, eventueel wat nepen of vouwen stikken, knoopsgaten maken…  Maar met optimalisatie van het werk (mensen die telkens hetzelfde stukje werk doen ipv alle stappen na elkaar door dezelfde persoon) en de lagere leefkosten in lageloonlanden, kun je desnoods stellen dat 10 keer de prijs die jij zou vragen voor alleen maar het naaien van de knopen een redelijke prijs is voor een volledig hemd.

Voor mij is dit een beetje een probleem: ik ken geen winkels waar ze hemden met lange mouwen verkopen voor een prijs die ik fair vind. Sinds ik voor het eerst <een hemdje maakte en weet hoe veel werk er in kruipt, geven hemden met lange mouwen in de winkel mij een wrang gevoel. Een gevoel dat ik niet zo erg heb bij t-shirten, broeken, rokken, de meeste jurkjes, truien of zelfs hemdjes met korte mouwen, omdat ervaring me leert dat dit met ervaring en bandwerk steeds sneller kan, zelfs als je het alleen doet.

Aangezien zoonlief niet alleen grijze broeken moet dragen op school, maar ook witte hemden met lange mouwen, wist ik dat ik ze zelf zou naaien. Iets met mijn principes niet overboord gooien nu er effectief hemden met lange mouwen verplicht worden (ja, ik had makkelijk praten met een man die t-shirten mag dragen op zijn werk, dat besef ik maar al te goed), mijn geweten sussen, zo lang mogelijk uitstellen, veel sakkerenen en dat zelf willen doen vervloeken terwijl ik bezig was omdat ik het niet meer kon uitstellen.  Na het eerste hemd waren de witte kamsnaps op, dus de andere twee kregen effectief knoopsgaten en gewone witte/doorzichtige knopen. Wat eigenlijk verrassend weinig werk was in vergelijking met de rest (op amper een dik uur extra per hemdje was het geflikt). De hemdjes werden zo nauwkeurig gemaakt, compleet met de exacte berekening van de positie van de knopen en de grootte van de knoopsgaten, dat zelfs de naailesjuf er waarschijnlijk niet meteen fouten aan zou kunnen ontdekken. Al betwijfel ik dat ze het goed zou vinden dan één hemdje mouwen heeft in rekbare stof, met mouwboorden die niet rekken (mijn stof was alweer net iets te vroeg op). Tja, die 10 op 10 voor naaien, die hoef ik nu ook weer niet te halen.

IMG_20150818_104140543

Patroon: Elvis uit Ottobre 1/2015
Stof: de strik

Leave a Reply

