Naaisels 122 en 123: aapjesjurk en prinsessencape

Hehe, 123 typen, dat blijft toch leuk!

Soit, nog twee naaisels dus. Een kleedje uit aapjesstof en een prinsessencape. Ach ja, want als je een kookschortje, een veel te groot rokje en een mouwloos shirtje voor volgende zomer niet meetelt, was het al van mei geleden dat er nog iets voor de dochter genaaid werd. Met het vooruitzicht op het naaien van drie hemdjes met lange mouwen, besliste ik dat het hoog tijd was dat er nog eens een dochternaaisel gemaakt werd.

Omdat het vorigezwierige zomerjurkje zoveel succes heeft en ik nog altijd niet alle aapjes en oranje stof had opgebruikt, gebruikte ik de rest voor een aapjesjurkje. Het moeten niet altijd aapjest-shirts zijn hé (dat ik er geen t-shirt-voorpand meer uit kon krijgen heeft daar helemaal niets mee te maken hoor!). Het rokdeel kreeg wat minder zwier omdat er wat minder oranje stof was dan ik dacht, maar kreeg ter compensatie wel aapjeszakjes. De kapmouwtjes werden tijdens het stikken spontaan kapkrulmouwtjes, wat een onverwacht leuk effect bleek. Het jurkje ziet er nogal zelfgemaakt uit (maar niet op de manier van “wauw, heb je dàt zelfgemaakt, amai, sterk zeg”), maar dat kun je moeilijk zien als er een vrolijk meisje in zit. Jongens- en meisjeskleertjes maken uit dezelfde stofjes, het blijft hier toch een synoniem voor twee blije kindjes die graag hun bijpassende kleertjes showen.
IMG_20150903_091955337

De prinsessencape was het makkelijkste naaisel dat ik in tijden gemaakt heb. Ik volgde de aanwijzingen van de tutorial, maakte het mezelf véél moeilijker dan nodig door gewone stof te gebruiken en heel het ding om te zomen, maar zelfs zo was het na een dik uur al klaar. De dochter was natuurlijk superblij, want een echte cape zoals van Elsa, daar vroeg ze al om sinds ze de eerste keer het blauwe fleecedekentje zag, dat om haar hals sloeg en ons vervolgens elke vijf minuten vroeg om de wasspelden die het op zijn plaats hielden terug goed te zetten. Samen met de papa werd er een kroontje geknutseld en tadààà, Elsa’s evenbeeld woont bij ons thuis 😀
IMG_20150809_082454125Patroon jurkje: model kweetniethoeveel, maatje 104 uit knippie 1/2015
Tutorial prinsessencape: do it together no sew elsa cape, al naaide ik wel en beperkte ik het “do it together”stuk tot samen fantaseren tijdens het spelen met de cape aan.
Stof: aapjes van stoffenspektakel, oranje van samira, licht appelblauwzeegroen van een laken uit de kringloopwinkel

Leave a Reply

