Naaisels 117 en 118: een gordijn en mijn eerste cisse broek.

Wij waren niet de enigen die slecht sliepen door het licht, ook de kindjes hadden er last van. Onze vroege vogels waren supervroege vogels, tot ik hun (en dus ook onze) nachtrust een handje hielp. Ik maakte de rand bovenaan nóg wat langer, waardoor de stof bovenaan terugplooit tot tegen de muur. Kamsnaps aan de zijkanten zorgen ervoor dat er ook langs de zijkanten zo weinig mogelijk licht van achter kan komen piepen. De gordijnen goed instoppen doet het grootste deel van de resterende lichtstralen verdwijnen. Gordijnbakken jong, nooit beseft dat die zó nuttig zijn!IMG_20150727_132941672Het summer camp waar de kindjes 4u per dag heen gaan werd ook gebruikt om een beetje te naaien. Het overgrote deel van de broek was al weken geleden in elkaar gestoken (valse gulp, geen achterzakken door stoftekort), alleen de afwerking liet op zich wachten. Nu werd ie eindelijk van een tailleband met rekker voorzien. Leve de rekker, want zoonlief is nogal smallekes geworden in zijn taille. Hij groeit als kool, mijn kleintje. Nog enkele maanden en de broek zal niet meer omgedraaid moeten worden onderaan…
DSC02199DSC02200
Ik kocht begin juni een kleedje omdat het me als gegoten zat, met het plan om het na te maken en het origineel terug te brengen wegens véél te kort. De laatste naailes werd gebruikt om alle stukjes over te zetten in bruikbare patroondelen, waarbij de juf een zeer voor de hand liggende suggestie deed waar ik zelf nooit was opgekomen: het originele kleedje verlengen. Zo gezegd, zo (veel later) gedaan. Hiephiep, nu heb ik een mooi kledingstuk dat ik niet de hele tijd naar beneden moet trekken 😉
IMG_20150723_120253005Patroon: onbestaande voor het gordijn, cisse van zonen 09 voor de broek, de vrije hand voor het verlengstuk van het kleedje
Stof: verduistende stof van Hickey’s, grijze en zwarte stof van het stoffenspektakel

Leave a Reply

