Naaisels 105 en 106: vosjesshirts

Tijdens de eindejaarsfamiliefeesten straalden de kindjes in hun kleurrijke longsleeves, vroeg ik aan grootste neefje of hij ook zo’n t-shirtje wou en antwoordde hij erg enthousiast jààà!

Donderdag ging ik naar de naailes met een doel: een t-shirtpatroontje overtekenen en het maken. In plaats daarvan kregen we theorieles (ik was even verbaasd als u nu) en ken ik nu 5 manieren om hemdjes of jurkjes of wat dan ook langs voor te sluiten met knoopjes, waarbij de grootte van de patroondelen telkens volledig afhankelijk is van de doorsnede van de gebruikte knoopjes. Een enkele overkruis met evenwijdig beleg, met beleg op vorm tot in de schoudernaad, met patte, met verborgen sluiting of een dubbele overkruis met evenwijdig beleg tot in de schoudernaad, ik weet er intussen alles van (of allez, tis te zeggen, ik kan al het nodige afleiden uit de papieren voorbeeldjes die we maakten).

Nodeloos te zeggen dat het t-shirt maken tijdens de les niet gelukt is zeker? Het lukte me gelukkig nog net om een patroontje in de juiste maat over te tekenen door als enige wat langer te blijven.

Vrijdagavond knipte ik en werd ik heel heel heel erg gefrustreerd tijdens het stikken. Zaterdag paste zoonlief het half-afgewerkte t-shirt, merkte op dat het wat smal was aan zijn hoofdje en merkte ik dat het wat smal was aan zijn borstkas. Maar aangezien neefjelief een iets minder rond hoofdje heeft en zijn ribbenkast niet naar voor getild staat, leek het mij wél perfect voor hem. Hoera voor een jonger neefje dat toch ongeveer even groot is als zoonlief, dat maakt het maken van de juiste maat zo veel makkelijker. Ik trok er eerst op uit om een nieuwe tweelingnaald te kopen en toen mijn drie schatten richting speelpleintje vertrokken, kroop ik achter de naaimachine.

Toen ze ruim drie uur later terugkwamen, was ik juist klaar (gevolg: sippe dochter omdat er geen rijstpap klaarstond). De zoon kreeg de versie met de paarse mouwtjes (er was niet genoeg vosjesstof meer… maar voor deze versie werd de halsboord niet gerokken tijdens het stikken, waardoor het niet zo mooi valt maar zijn hoofd er wel makkelijker door kan en zijnaden zo’n 2mm breder geknipt dan volgens het patroon). Hij trok het aan en veranderde zo de dochter op slag in een groupie die niet ophield met “Broer, mooie mooie broer” te zeggen en hem te knuffelen. Cuties!

En zo kreeg grootste neef ook nog een vosjest-shirtje, kwam ik mijn belofte na en waren al zijn cadeautjes af, wel 15 uur voor de start van zijn feestje. Ik ben er alles samen zelfs “maar” evenveel uren mee bezig geweest als wat voor mij een volledige werkweek is… De naaimachine ging meteen na het afwerken van de t-shirtjes naar de winkel om een groot onderhoud te krijgen en de frustraties te fixen, dus na deze naaisels-blogjes-overvloed wordt het even stil op dat vlak.
DSC01301Patroon: het heeft een naam maar ik kan het pas tijdens de volgende naailes opzoeken, maatje 119
Stof: stoffenspektakel samen met JRules

Leave a Reply

