Naaisel 89: waterdichte winterjas

Het is gelukt! 30 naaisels in nog geen negen maanden tijd, ondanks de voetproblemen die me een hele tijd van de naaimachine weghielden (als op het pedaal duwen pijn doet, dan heb je extra veel motivatie nodig om op dat pedaal te duwen -een mr finney deadline bijvoorbeeld). Tijdens het maken van die 30 naaisels verlegde ik grenzen (een broek met rits, een sweaterpatroon van voering voorzien, poppenkleertjes naaien zonder patronen, mr finney, de winterjasjes, dat zijn allemaal dingen waarvan ik niet echt geloofde dat ik het kon) en wisselde net vaak genoeg af met wat ik al kon om het erg graag te blijven doen.

Het is gelukt! Zoonliefs winterjas is af! Ik naaide bij deze alles wat ik deze herfst echt echt echt wilde naaien (voor elk een waterdichte, winddichte, warme winterjas en voor elk een sweater in nicky velours).

Wat heb ik geleerd bij het maken van deze jas?

  • dat ik dit onmogelijk alleen gekund had. Dankjewel naailesjuf, naailesvriendin en manlief!
  • dat de naailes de max blijft. Is een stukje uitleg een verdacht veel op Nederlands lijkend equivalent van Chinees, dan helpt de juf me uit de nood. Bedenk ik dat de oorspronkelijk voorziene zak in sterrenvorm onmogelijk langer dan een dag zijn vorm kan behouden, dan komt iemand met het idee om een wantjesvorm te gebruiken. DSC00860
  • dat een zakopening te klein is voor mijn grote zoon als ik er zelf geen vier vingers naast elkaar in kan steken. De dochter besloot op slag dat de jas dan wel voor haar moest zijn omdat haar handje er wel in paste. Pech voor haar, ik paste het aan en dankzij manliefs tip kun je helemaal geen fout gestikte gaatjes meer ontdekken.
  • dat het stukken makkelijker is om de paspel meteen tussen jas en rits te steken, in plaats van daarmee te wachten tot ik twee stiksels opnieuw moet lostornen.
  • dat het handig zal zijn als ze nog wat groter zijn en de mouwboorden probleemloos rond de naaimachine passen.
  • dat een oud fluovestje voor een grote ster op de rug kan zorgen.
  • dat ik nog altijd keihard moet opletten bij het klaarzetten van de allerlaatste knoop , omdat ik anders een beetje tilt sla als dat mislukt (sorry manlief).
  • dat flexfolie een reddende engel kan zijn en ik me niet zo druk had moeten maken. Sjoef!

Zoonlief is héél blij met zijn jas. Ik ook. 😀

DSC09701DSC09702

Patroon: French Drops van Ottobre 4/2014, het was de (zelf niet gemaakte) sterrenzak die me overtuigde.
stof: artevelde stoffen
reflecterende paspel: via tinternet en meer specifiek jajasio (ik had 3 cm over, 5m was perfect voor de 2 jasjes)

Leave a Reply

