Naaisel 85: een waterdichte winterjas

Een waterdichte winterjas voor de dochter en meteen ook het eerste naailesproject van dit schooljaar. Volgens dochterlief was het helemaal niet nodig dat ik naar de naailes ging wegens ik-heb-toch-al-een-winterjas-mama?-  en ik-wil-dat-jij-mij-in-bed-steekt-redenen. Na de eerste pasbeurt toen enkel de buitenstof in elkaar zat veranderde ze van gedacht en werd het eerder ga-maar-hoor-wanneer-is-mijn-jasje-klaar-mama? Nu de herfst echt in het land is met alle bijhorende kou en regenbuien, snapt ze ook beter waarom enkel de helemaal-niet-waterdichte-winterjas niet genoeg is (oké, ze droeg tot nu zoonliefs oude winterjas op regendagen, maar die valt intussen wel al erg kort).

Hopelijk gaat ook deze jas 2 winters mee voor kleine meid er te groot voor is. Aan de lengte zal het alvast niet liggen (momenteel komt het tot aan haar knieën), maar tips om de mouwen eventueel te verlengen zijn welkom!

Nota’s aan mezelf:

  • 2 soorten voering voorzien: gewone voor middenstuk, gladde (een of andere satijnsoort) voor de mouwen, dat maakt het aan- en afdoen véél makkelijker.
  • elk voeringdeel voorzien van kottekes (vierkantjes of ruitjes) van 4x4cm om de wattine eraan vast te hechten is saai en de rekbare voeringstof werkt dan nog serieus tegen ook.
  • de iets dunnere wattine die je simpelweg op je stof kunt vaststrijken had mij véél werk bespaard. De tip van de naailesjuf om dunnere wattine te gebruiken voor de mouwen moest ik misschien wat serieuzer nemen. Maar allez, het kind zal zeker lekker warm hebben, zelfs als ze mijn koukleumarmengen geërfd heeft.
  • reflecterende paspel is de max!
  • reflecterende vleugelstickertjes zijn de max om te zien maar serieus vloeken om ze vast te naaien. Ook al staat er op het kaartje dat je ze gewoon maar moet plakken op kleren/tassen/whatever, niks van geloven.
  • als je logisch verstand zegt dat de paspel beter op de andere patroondelen komt, niet luisteren naar de juf en je gevoel volgen.
  • de kamsnaps mochten nog 1mm meer naar het midden van het flapje staan, zodat ze helemaal niet raken aan het stiksel.
  • moest ik het ooit vergeten: de ophanglus is een stukje stof van 4 stoflagen dik (vouwen, stikken, vouwen, stikken) en moet tussen rugpand en kap van de voering. Om te verhinderen dat voering en buitenstof uit elkaar zouden gaan bij het ophangen, moet er nog een extra stikking die de kappen aan elkaar hangt.
  • een rits met één ritsvoetje is al moeilijk genoeg voor kinderhandjes (in de veronderstelling dat er de volgende keer wel keuze is in de veritas).

De cochter heeft vanaf nu last van keuzestress: de zachte jas met knuffelfleece vanbinnen, of de roodkapjesjas? Gelukkig is het kiezen niet moeilijk als er regen voorspeld wordt!
DSC00782DSC00779patroon: jas (model 7) uit knippie 5/2013
stof: artevelde stoffen (wind- en waterdichte voor, als ik het me goed herinner, maar 15€/m, keuze uit rood en een 4-tal donkerdere kleuren)
reflecterende paspel: via tinternet en meer specifiek jajasio
reflecterende vleugeltjes: cadeautje van de politie omdat mijn fietslichten werkten.

Leave a Reply

