Naaisels 76 en 77: assorti rokjes

en meteen ook een item van mijn dit-wil-ik-doen-terwijl-ik-dertig-ben-lijstje: iets assorti maken voor de dochter en mij. Aangezien het kind vooral shortjes heeft, is een rokje altijd welkom voor haar. Aangezien mijn naailesrokje intussen heel erg de neiging krijgt om van mijn heupen af te willen vallen, ook al toont de weegschaal nog steeds hetzelfde getal, en, erger nog, bij rugzakdragen pogingen doet om te kijken hoe hoog het langs mijn buik omhoog kan kruipen, dus kon ik zelf ook wel een vervangrokje gebruiken. Die 15 (euh…) andere in mijn kleerkast negeer ik eventjes.

Hét rokjesboek werd bovengehaald en voor het eerst gebruikte ik ook de patronen die erbij zaten. Aangezien de dochter volgens de huisarts al 93.5 cm groot was, koos ik voor maatje 104. Toen ik ze later thuis opmat was ze weer zo’n 6 cm gekrompen, maar ook dat negeren we gewoon. Als we lang genoeg wachten zal het wel een rokje-tot-boven-de-knie worden…

In juli was dochterliefs rokje (met rekker) af, vlak voor mijn transformatie in spakkie. Voor mezelf moest ik eindeloos veel geduld hebben tot ik mijn voet weer kon plooien in de juiste houding en er dan ook nog eens wat kracht op kon zetten. Roksgewijs deed ik moeilijk door de rits er pas in te steken als de tailleband er al aan hing (in het vervolg doe ik het wel braafjes ook met een knoopje), voor de rest bleef ik braaf.
DSC00420Zoals je kan zien behoor ik niet tot de mensen die hun strijkijzer knuffelen tijdens het naaien…

Stof: de strik
patroon: allemaal rokjes van mme zsazsa

 

Leave a Reply

