Naaisel 69: party dress

In de Ottobre vind ik veel, heel veel leuke patroontjes. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat de enige plek is waar er leuke patroontjes te vinden zijn. Naast de naaiboeken van bekende blogsters, zijn er ook nog massa’s pareltjes van al dan niet gratis patroontjes op tinternet te vinden. Max california is een hele tijd mijn startpunt geweest (kijk onderaan de pagina) en bracht mij naar de party dress. Sewset was tijdelijk de startpuntopvolger geweest, maar aangezien die pagina weigert te werken terwijl ik dit bericht typ, bespaar ik jullie de frustratie van een niet werkende link (zo klinkt het alsof er hier dagelijks massaal veel mensen linkjes zitten aanklikken, haha).

Hoe dan ook, de party dress kwam ik ongeveer een jaar geleden al tegen en ligt al ongeveer even lang afgeprint te wachten tot ie van mijn to do lijstje kan geschrapt worden. De party dress kreeg een upgrade in het najaar toen de stof werd najaar geknipt, waarna ze onderin de ‘nog ineennaaien/afwerken’ bak belandde en daar stof vergaarde (pun intended). Zondag stak ik ze in elkaar, maandag in de vroege ochtend werkte ik ze af. Oftewel, zo’n dochter die ervoor zorgt dat je zelden een wekker nodig hebt, zelfs niet als je al om 7u30 naar je werk moet vertrekken, dat heeft soms (heel erg soms) zo nog zijn voordelen.

Ik weet niet meer waar ik het gelezen heb, maar ik heb voor het eerst de gouden rimpeltip toegepast (draadspanning én steeklengte maximaal) en amai, dat gaat makkelijk! Zeker omdat ik hiervoor al zo vaak aan het rimpelprutsen gegaan ben en dat de grootste reden is waarom ik het jurkje zo lang links liet liggen. Het lint is korter dan het patroon zegt, omdat ik bij de gedachte aan zo’n grote strik voortdurend de vraag ‘mama toedoen’ hoorde en dan gegiechel van de dochter als ze het wéér zelf had losgemaakt… Ik paste het patroon ook aan om kamsnaps te kunnen gebruiken, want ik had geen zin in gepruts met lusjes en knopen. Of, als ik de schuld in de schoenen van een ander wil schuiven, manlief zou de dochter zelden vrijwillig het jurkje aantrekken als ie daarvoor lang moet foefelen met knoppetjes. Maar het is wel een schat, die manlief. Want waar ik ‘s ochtends gewoon een dubbele knoop in het lint gedaan had om het op zijn plek te houden, kwam ze ‘s avonds terug thuis met een strikje erin. Leve hare papa!

Dochterlief is erg blij met haar ‘prinsessekleedje’ en ik ook. De juffen van de crèche waren zelfs zo onder de indruk dat ze er iets van in haar boekje geschreven hebben (egoboost? tzal wel zijn!).

DSC08824

Stof: stoffenspektakel
Patroon:Party dress

Leave a Reply

