Naaisel 60: mijn eerste Jacob broek

Zaterdagochtend, 7u30. Ik ben wakker. Manlief slaapt nog. Zoonlief slaapt nog. Dochterlief slaapt nog. Waarom ben ik in hemelsnaam wakker? Ik overweeg om me om te draaien en te genieten van het beetje slaap dat ik nog kan krijgen. Dan besef ik dat ik nu, op dit ontieglijke vroege uur (élk uur is ontieglijk vroeg als de kindjes nog slapen), in alle rust en stilte de broek zoals van Jules kan afwerken. Eens die gedachte in mijn hoofd zat, was slapen geen optie meer (tedju toch). De elastiek werd vastgemaakt, het laatste knoopsgat gemaakt en de knopen er aangenaaid.

Net op tijd om de pas-wakker-geworden-zoon te begroeten met “kijk eens wat ik hier heb” en in ruil een dolenthousiaste “ooo, een broek zoals van Jules” te ontvangen. Broek en zoontje waren de rest van de dag (en die die daarop volgden) onafscheidelijk, wat een verfomfaaide broekenfoto tot gevolg heeft. Ach ja, er zijn ergere dingen. Het zand zich dat intussen al in alle zakjes genesteld heeft bijvoorbeeld 😉

DSC08380Voor de naaimensen: jaja, de Julesbroek is inderdaad beter bekend als een Jacob. Mijn eerste Jacob, ben ik dan vanaf nu een echt naaiblogmens? Het is tevens het derde afgewerkte naailesproject en bijgevolg erg nauwkeurig gedaan, al zeg ik het zelf. De broek heeft een gulpsluiting met cyaanblauwe rits, knopenelastiek in de tailleband en erg schattige gatzakjes (als je erin slaagt om lichtelijk geshockeerd je ogen wagenwijd open te sperren bij het lezen van het woord gatzakje, dan lijk je naar het schijnt op de juf toen ik daar niet op het woord achterzak kon komen). Op de foto kun je er hoegenaamd niets van zien, dus je zult mij maar op mijn woord moeten geloven. Ik heb al allerlei aanpassingen in gedachten voor een volgend exemplaar (paspelband! valse gulp! meisjesversie!), maar ben nog niet zeker of die wel zal komen. De broek lijkt eerder een heupmodel te zijn en het is niet echt mijn bedoeling dat zoonlief bij het zittend spelen een bouwvakkersinkijk heeft, al is dat in zijn geval tenminste bedekt met superleuk “grote” jongensondergoed. Is er iemand die daar een oplossing voor weet?

Stof: de strik
Patroon: de Jacob uit de naailes

Leave a Reply

