Naaisel 52: myyry verjaardagsjurk

Naaisel 52, ook bekend als ‘de verjaardagsjurk’ of ‘het ding waarbij het lostornen minstens evenveel tijd in beslag nam als het stikken’ is klaar. Ik maakte het (eerder toevallig, maar soit) tijdens de Kids Clothes Week, waardoor ik net ietsje gemotiveerder was om er een dikke week lang elke avond effectief aan verder te werken. Behalve op de naailesavond, want naïeve ikke dacht dan te kunnen starten met een nieuw project (met een avondje patroontjes overtekenen voor niet-naailesprojecten als gevolg).

Het vele tornen kwam deels doordat ik ‘s avonds eraan werkte, wanneer mijn gezond verstand al was gaan slapen (op vrijdagavond vertaalde dit zich als rits insteken, zien dat ie gedraaid zit, losdoen, opnieuw insteken, zien dat de kraag links en rechts bijna een centimeter verschilt, vloeken, weer losdoen en dan eindelijk de rits helemaal goed krijgen… de andere dagen waren ietsje beter, gelukkig). De rest van het tornen komt doordat de naailessen hun vruchten aan het afwerpen zijn op vlak van nauwkeurigheid. Ik ben blijkbaar véél minder snel tevreden met wat ik doe…

Maar het resultaat mag er wel zijn, al zeg ik het zelf 🙂
Dus, zonder nog meer blabla errond te verkondigen: de verjaardagsjurk!
DSC07920Eerste keren: voering in satijn, pofmouwtjes met mouwboordje en de strik erop. Heeft iemand overigens ook maar enig idee hoe ik zo’n strik recht kan krijgen? Of beter nog, recht kan houden eens de dochter het aanheeft? Bij het passen was dat natuurlijk het eerste waar ze aan begon te prutsen (al ga ik niet klagen, dit keer hing er geen snot aan de mouw toen de pasbeurt voorbij was).
Update: dankzij de linksom-knopen-tip hangt de strik effectief al een stuk rechter, yes!

Stof: bloemetjesfluweel en knalblauw van het stoffenspektakel (2012), blauw satijnen voering uit de strik
Patroon: Myyry (jaja, zoveel y’s!), Ottobre 6/2011

Leave a Reply

