Naaisel 51: stardust trui

Mijn eerste naaisel van dit jaar is een trui.
Specifieker? Een kaptrui met een tweedelige rits.
Nog specifieker? Een gevoerde kaptrui met een tweedelige schuine rits en heel veel biezen waarvoor je een tweelingnaald nodig hebt.

Ik begon eraan in november en had opnieuw een achttal naailessen nodig voor het af was. Lang dus. Heel erg lang, zeker naar mijn normen (al valt het totale aantal uren dat ik er effectief aan kon doorwerken nog wel mee). De schrik die ik had van elke stof die ook maar een beetje rekt, heb ik overwonnen. Die schrik bleek eigenlijk nergens op te slaan, zoals met schrikdingen wel vaker het geval is. Rekbare stofjes zijn leuk! En zijn twee stukken op het eerste zicht niet exact even lang, dan kun je daar gewoon zelf voor zorgen (maar zeg dat maar niet aan mijn naailesjuf). Tweelingnaalden had ik ook nog nooit gebruikt, maar daar ben ik geen superfan van. Boordjes, of het nu met biaislint is of met een bies, zijn gewoon mijn sterkste kant niet. Weten wat je zwaktes zijn is ook een sterkte, niet?

Volgens de juf kun je al vooruitgang zien en stik ik veel nauwkeuriger. Ik ben er nog steeds niet uit of ik dat als compliment beschouw of als stek, maar soit, ik verbeter en dat is het voornaamste zeker? Ik ben stiekem best wel trots op dit stuk. Het is het meest nauwkeurig gestikte kledingstuk dat ik al gemaakt heb en ook al zijn de mouwbiezen niet zoals het hoort (uitrekken tijdens het tweelingnaaldstikken is een no go, maar het omkeren zodat dat niet nodig was, dat was niet in me opgekomen…), ik ben er content mee.

Plus, de dochter vindt het heel leuk dat ‘mama mije tui maakt’!

P1200672Stof: sterretjes van stoffenspektakel, effen stof van Samira, biezenstof uit de strik
Patroon: Stardust uit Ottobre 4/2013

ps: de pasbeurt van -naar mijn gevoel- amper 5 seconden resulteerde in een snotplek op de mouw, professioneel weggemoffeld voor de foto wegens probleem opgelost na de eerste wasbeurt 😉

Leave a Reply

