Naaisel 42: nieuwe kleren voor klaspop Jules

Klaspop Jules kwam vorig weekend logeren. Net zoals vorig jaar betekende dat extra pret voor de zoon (en de dochter, want ook zij was fan van Ujel/Ulje). Net zoals vorig jaar betekende dat dat het bij mij kriebelde om iets aan zijn kleertjes te doen. Maar waar ik het vorig jaar hield bij het naaien van het gat in zijn broek (jaja, hij heeft nogal een friemelkont, die Jules), ging ik dit keer voor een totale nieuwe outfit. Gewoon, om te zien of ik het kan.

Gegoogel bracht me reeds vorig jaar naar de patroontjes op de stikdoos, maar hoe hard ik ook probeerde, het lukte me niet om die goed af te printen. Ik moest kiezen: ofwel paste het patroontje niet meer op een a4blad, ofwel was het 5x5cm testvierkantje slechts 4x4cm groot. Toen raakte ik gefrustreerd, stuurde mezelf een link naar de patroontjes, zette die ter herinnering aan mezelven als ongelezen… en dacht er niet meer aan. Ik was dus niet bepaald goed voorbereid toen Jules bij ons thuis kwam 😉

Mijn patroon-overteken-kunsten zijn er wel gigantisch op vooruitgegaan, want het resultaat paste dit keer wél. Mijn zelfgetekende patroondeeltjes zijn nogal basic (als in, de armgaten waren hoegenaamd niet groot genoeg en zijn in de stof zelf op het gevoel af groter geknipt en het achterpand van de broek moest ik 3x overtekenen voor het op een blad papier paste, waardoor je de oorspronkelijke contouren niet meer kunt zien), maar het werkte. Vrijdagavond was de broek vrij snel klaar (als in, na 2.5u waren alle patroondelen getekend, was alle stof geknipt en was de broek al af). Zaterdagavond zorgde het hemdje voor langer gefriemel (als in, na 1.5u prutsgestik besloot ik dat het best wel een beetje een pofmouwtje mocht blijven en dat die 2 plooitjes in het ander mouwtje het einde van de wereld niet waren en iets later was ik héél erg blij met de kamsnaps).

Het hebben van een erg precieze naailesjuf heeft alvast één groot voordeel: zodra ik foert durf denken, begint er een stemmetje in mijn hoofd te ratelen. “Voorzichtig stikken, nauwkeurig doen, het is geen race, met een extra speldje erin gaat het nog beter, netjes doen, rustig blijven, zou het niet mooier worden als je er nog meer je tijd voor pakt, voorzichtig stikken, nauwkeurig blijven doen,…” Dat werkt dus effectief hé, ik vind dat ik heel erg mijn best gedaan heb om nauwkeurig en netjes te stikken en het resultaat is er ook echt beter door. Wie weet wordt ik ooit wel een minder slordige poes…

Indien iemand supergeïnteresseerd is, laat maar iets weten via de commentaren, dan wil ik die patroonstukjes wel inscannen en online gooien. Met als waarschuwing dat de getekende armsgaten eigenlijk écht niet kloppen, tenzij je bewust kiest voor pofmouwtjes natuurlijk. Werkwijze: stik eerst minstens een drietal shorts en minstens evenveel hemdjes/pyjamavestjes voor kindjes, zodat je de werkwijze zo ongeveer kunt dromen. Kijk naar de oorspronkelijke broek/pyjamavest van Jules en maak hem zo goed mogelijk na 😉

En het resultaat van die 2 avonden achter het naaimachien?Een mama die tevreden is met het feit dat dit gelukt is (dat kon ik me zelfs 2 maanden geleden nog niet voorstellen), een Jules die blij is met zijn nieuwe kleertjes (zie maar hoe breed zijn lach is), een lieve zoon wiens mondje heel even open viel van verbazing en contentement toen Jules hem zondagochtend zo opwachtte in de zetel, twee blije juffen, een stralend zoontje op school, een persoonlijke bedanking waar ikzelf erg blij van werd en een briefje dat momenteel aan de koelkast hangt te blinken.

Me happy? We happy!

Stof: de Strik
Patroon: eigen gefoefel en gepruts

Leave a Reply

