Naaisel 41: wintermanteltje

Een jasje voorde dochter. Of beter gezegd, een manteltje voor de dochter, want jasjes horen voor mij waterdicht te zijn en dat is zo ongeveer de enige eigenschap die ontbreekt. Voor één keer vind ik dat zelfs niet erg. Dochterlief kan rekenen op bakfietsvervoer bij regenweer, waardoor zij het enige gezinslid is die zich de luxe van een niet-waterdichte jas kan veroorloven en ow boy, wat ben ik daar blij om. Ik zag maanden geleden het patroon van Compagnie M. en was er op slag verliefd op. Maar toen was het nog lente (of beter, nog steeds gèèn lente) en leek de komende winter nog veraf, dus werd er een mentale aantekening gemaakt en gebeurde er verder niets.

Tijdens de eerste regendagen van september realiseerde ik me dat de winter plots niet meer zo veraf was. De Strik werd gevuld met rollen mantelstof en fleece in alle kleuren van de regenboog, waardoor de hint net duidelijk genoeg was. Ik was al even op slag verliefd op een stofje en nam meteen een meter mee naar huis. De coup-de-foudre met de uiltjesfleece volgde een tijdje later op het stoffenspektakel, waardoor alles in huis was om er aan te beginnen. Eerst nog wat pyjama’s afwerken (die stonden nóg langer op het lijstje) en toen was het eindelijk zo ver: het manteltje werd mijn volgende project.

En toen werd de zoon ziek, liet ik de dokter ook eens naar mijn keel en oren kijken en mochten we meteen beiden thuisblijven voor de rest van de week. Gezellig… Gelukkig kreeg de dochter het niet, waardoor zij naar de crèche kon en ik toch een beetje kon rusten. Vrijdag hebben zoonlief en ik zelfs samen een dutje kunnen doen (nu ja, aangezien die 2 uur duurde mag je het ook wel een serieuze dut noemen). Voor hem was dat maanden geleden, hij kroop alleen maar erbij in het grote bed om mij blij te maken. En ik was effectief blij, want ik had er nog een pak meer nood aan dan hij. Maandag gingen we opnieuw naar school en werk, wat voor hem meer voor de hand lag dan voor mij (zondagavond kroop ik om 18u30 in bed met verschrikkelijk veel oorpijn ondanks de pijnstillers). Maandag was de pijn over, al lijkt het nog steeds alsof ik oordoppen in heb en ben ik dat gesuis stilaan echt beu.

Soit, dinsdag ging de dochter een extra dagje naar de crèche. En wat doe je op zo’n dag, terwijl je zoon naar school is en je je te beroerd voelt om het wekelijkse moeder-dochter-dagje te laten doorgaan? Awel, naaien voor dat dochtertje, natuurlijk. Mijn gezondheid werkte tegen *naai naai, hoest hoest, naai naai* en mijn verstand werkte duidelijk ook niet op volle sterkte. Ik ben de volle 3 uren bezig geweest met het maken van die 2 zakjes en ondanks al het opzoeken op internet, naaien, losdoen en opnieuw naaien is er maar één functionele zak. De andere zit perfect in elkaar, maar de opening zit schuin naar beneden, dus alles zou er gewoon uitvallen. Oepsie… Gelukkig laat de dochter het kastanjeverzamelen voorlopig nog volledig aan grote broer over. Nota aan mezelf en wie het jasje ook wil maken: teken een streep op het voorpand-patroon waar de zak moet komen en controleer nog eens extra of je aan de juiste kant start. Of naai niet als je ziek bent, dat is natuurlijk ook een optie.

De stof werkte serieus tegen. Waarom o waarom viel ik voor zo’n moeilijk rafelend stofje? Omdat het zo’n mooie kleurtjes heeft natuurlijk. Omdat ik dacht dat het tegenwerkgehalte wel zou meevallen natuurlijk. De leeuwentrui probeerde me te leren dat stofjes die er moeilijk uitzien ook effectief moeilijk zijn om mee te werken, maar optimistische ikke was die les aan het negeren bij de aankoop. Lesje opnieuw geleerd. De ‘sleeve button parts’ moest ik laten vallen, omdat het onmogelijk was om zo’n smal strookje stof te keren zonder dat er meer gat was dan naad (geloof me, ik heb het 3x geprobeerd en het pas daarna met een gepast grmbl-geluidje in de naaidoos gegooid).

De overlock was een beetje koppig. Of ik was te koppig om meteen àlle draden opnieuw in te rijgen en hoopte dat 2 genoeg was. Mis dus. Ik heb in totaal een drietal keer alle draden ingerijgd (ik heb niet geteld hoe vaak ik er slechts 2 inreeg) en tussenin alle stofpluisjes verwijderd (flinke zoon heeft me er een half uur op laten sakkeren toen we pas van school thuiskwamen en was daarna blij dat de machine opnieuw flink wou zijn en wou doen wat mama wou). Maar wat een geluk dat de overlock er is, want ik heb geen idee of ik anders een mantel zou verkregen hebben of een gigantische hoop losse draadjes. Voor alle zekerheid zijn de knoop- en knoopsgatdelen zowel aan het beleg als aan de buitenkant verstevigd met vlieseline (post een opmerking als ik het woord beleg verkeerd gebruikt heb hé). Na al dat werk wou ik echt niet het risico lopen dat het toch nog verkeerd ging.

Bloed, zweet en tranen later (of beter, snot, veel water, wat thee, enkele vloeken en een paar prikken in mijn vinger later) was dit er: 

Mijn huidige naailesjuf zou er binnen de minuut minstens 10 (in haar ogen bijna onvergeeflijke) fouten kunnen uithalen. Ik ook (al kan ik ze mezelf wel vergeven), dus zijn dat alweer minstens 5 fouten die ik in het vervolg niet meer ga maken (en 5 fouten genre ‘hela dat is hier wel plots 2mm in plaats van 3mm’ die me niet genoeg kunnen schelen om het werk over te doen).

Update: de naailesjuf vond het vrij goed en gaf een ontzettend goede anti-rafel-tip: alle stofdelen volledig verstevigen, zodat alle draden goed op hun plaats blijven zitten.

De dochter is er dol op. Ze mocht het passen om te bepalen waar de knopen precies moeten komen en ging er als een echte dame in rondflaneren door de living. Haar laarsjes waren alweer/nog aan (mijn dochter is dol op schoenen. Ik herhaal. Mijn dochter is dol op haar schoenen. Wie had dat kunnen denken?) en passen er wonderwel bij.

Missie geslaagd!

patroon:coat van Compagnie-M.
stof: buitenstof uit de Strik, fleecevoering van het stoffenspektakel

Leave a Reply

