Naaisel 36: kinderpyjama

De kinderpyjama is ein-de-lijk af! Waarom eindelijk? Awel, zelfs de kussenhoezen hebben niet zo lang op hun afwerking moeten wachten als dit. Mensen uit de naailes kunnen het bovenstuk herkennen -het is te zeggen, als hun herinneringen nog teruggaan tot december vorig jaar. Toen de pyjama daar op het programma stond, wou ik eigenlijk niet alleen maar een herenpyjama maken (naaisel 5 begot, dat is meer dan 30 projectjes geleden), maar ook een kinderpyjama voor zoonlief. Waarom voor de zoon en niet voor de dochter? Awel é, de kleinste maat in het boekje was een 110. Zoonlief kwam daar al een minibeetje bij in de buurt met zijn toenmalig maatje 86/92, dochterlief nog in de verste verte niet met haar maatje 74…

Ik maakte een groen jasje en een gele broek. Proberen ze je in de winkel wijs te maken dat je een volledige pyjama uit 1m stof kunt krijgen? Niet geloven jong, écht niet, diene vent wil gewoon snel van je af geraken… De knoopsgaten, knopen en rekker werden, wegens absoluut niet dringend te noemen, uitgesteld tot sint juttemis. Ik kocht nog extra groene en gele stof om 2 volledige pyjama’s te maken, zodat zoonlief zelf naar hartenlust de boven- en onderstukken kan combineren.

Blijkbaar was sint juttemis deze week in aantocht, want de pyjamavest werd afgewerkt. Met kamsnaps *dankjewel internet voor de voorbeelden die er zo simpel uitzagen en specifieker ook dankje aan mijn super-naai-tips-gevend-vriendinnetje*. Geen gesukkel met knoopsgaten en knopen dit keer (dat hou ik wel voor het hemdje uit de naailes), maar gewoon prik, duw en tadààà klaar. Ik heb er zelfs maar 2 rondjes verprutst voor ik het systeem doorkreeg, sterk hé! Het gaatje prikken blijkt echt wel cruciaal te zijn, dat zal me leren te lui zijn om op te zoeken hoe dat nu eigenlijk marcheert…

Een groene broek kwam er ook nog aan te pas, zodat ik hier een mooi setje kan presenteren. De gele versie wacht nog op een jasje, maar komt er binnenkort écht wel aan. Denk ik.


patroon: naailes, wegens geen flauw idee meer uit welk boekje het komt (niet dat dat zo erg is, want het was boekje leek bijna even oud als ikzelf, dus de kans dat iemand het liggen heeft is quasi nul)
stof: de strik natuurlijk

Leave a Reply

