Naaisel 35: balloon dress

De tutorial voor het maken van een balloon dress van Innocentia lag al enkele maanden afgeprint op me te wachten, zelfs de stof werd al in juli geknipt. Maar het naaien zelf, dat bleef er maar niet van komen. De volledige naaistop in juli en de zo goed als naaistop in augustus, weetjewel…

De dochter had al een paarsebolletjeskleedje, zo dringend leek het mij dus niet om nog eentje te maken. Tot ik merkte dat dat kleedje plots wel héél erg kort geworden was… De dochter (1.5 jaar) sliep 5 nachten na elkaar door, waardoor manlief en ikzelf op slag een gigantische energieboost kregen. Hij roeide, ik naaide. Niet juichen, intussen is dat ook alweer 3 nachten gepasseerd. 3u30 of 4u, dat is blijkbaar hét perfecte moment om je ouders even aan je bestaan te herinneren. Welcome back, zombiemodus…

Soit, ik volgde de tutorial bijna volledig. Maandagavond deed ik het stikwerk (easy peasy), dinsdagavond het met-de-hand-naai-werk. Over dat naaiwerk zegt de tutorial ‘ It is a little frustrating, but it worths the wait’. Ja amai, het is maar wat je ‘a little’ noemt. Ik ben 2u bezig geweest met naald en draad, langer dan het stikwerk zelf en dat vond ik ‘a lot frustrating’. Ze heeft wel gelijk, het resultaat mag er wezen. Al pak ik het volgende keer toch wel helemaal anders aan hoor. Ik denk, schoudernaden meteen dicht, in halsopening keergat laten, armen openlaten, onderaan volledig toenaaien met machine, keren, halsopening een siersteek geven, armsgaten afwerken met biaislint. Alleen al het feit dat ik vrijwillig biaislint overweeg is een teken aan de wand van hoe easy peasy dat met de hand naaien was. Al ligt dat misschien ook aan het feit dan mijn steekjes met de hand amper groter waren dan die van de machine.

In mijn ogen was er ook iets raars aan de hand met de verhoudingen, al heeft dat meer met mijn persoonlijke voorkeur te maken. Het patroon werd getekend voor een heel grote bijna 2jarige (approximately 98cm, dus ongeveer zoonliefs lengte nu hij ruim 3 jaar is). De halsopening en armsgaten zijn vermoedelijk ongeveer maatje 98, alleszins nog een stuk te groot voor ons 83cm grote dochtertje. Ik veronderstel dat een t-shirt met lange mouwtjes dat zal verdoezelen, in tegenstelling tot het mouwloze body’tje van de eerste aandoendag. De lengte van de jurk is echter wel ideaal voor haar nu -vind ik, want ik ben fan van rokjes tot net op/net boven de knie.  Als ik het nog eens maak gebruik ik hetzelfde patroon, maar verleng ik de onderjurk met 10cm en de bovenjurk met zo’n 7cm. Ik gok dat ik dan een goed passend kleedje heb… voor de winter van 2014 of zo 😉

Anyway… Dochterlief is dol op haar nieuwe kleedje. Ze houdt soms zelfs een stukje in haar handje om als een klein prinsesje rond te draaien. Toen manlief haar vandaag afzette in de crèche gaven beide juffen direct spontaan een complimentje dat ze zò mooi was in haar kleedje en vielen ze bijna achterover toen hij zei dat ik dat gemaakt had. Daar doe ik het dus voor hé: een stralende dochter (en complimentjes), dus het was het werk eraan helemaal waard!

stof: bolletjes uit sleepstraat (over de hoek, niet erop), voering werd vorig jaar gekocht op het stoffenspektakel als stof die ‘zeker goed is voor een rokje zonder voering’ maar nogal doorzichtig blijkt te zijn.
patroon: balloon dress van my innocentia

ps: jippie, vanavond mijn eerste naailes kinderkleertjes!

pps: nu, januari 2014, past het kleedje perfect rond dochterliefs bovenlichaam. Ze is er helemaal in gegroeid, ook al is ze nu nog steeds helemaal geen 98 cm groot.  Gelukkig maar, anders zou ik het veel te kort vinden…

Leave a Reply

