Naaisels 27 en 28: zonnehoedje en fronsrokje

We doen voort met het aanvullen van de kinderkleerkast én het onder de knie krijgen van nieuwe naaitechnieken. Op de agenda: een hoedje voor de dochter en een fronsrokje.

Een hoedje, hoor ik je al vragen? Dat kind heeft toch al een superschattig zonnehoedje? Zo eentje die nu zelfs (eindelijk) de juiste verhouding heeft ten opzichte van de grootte van haar hoofdje?
Wel ja, dat kind had inderdaad een subliem zonnehoedje. Kijk maar hier, wat een superhoedje ze had. Ja, je leest het goed, had. Blijkbaar lag het ook nog in de bakfiets toen die in rook opging. Grmbl…

Oliver+s gaf mij een patroon en duidelijke uitleg om zelf een zonnehoedje te maken, dus deed ik dat maar. Ik ben er een hele naailes zoet mee geweest. Vermelden dat de zoom inbegrepen was, ware handig geweest… Allez ja, als het er stond heb ik er alleszins keihard over gelezen. Een ovaal ding in een rechtopstaand ding krijgen bleek ook een uitdaging, maar het resultaat mag er zijn (al zeg ik het zelf).

Het rimpelrokje -pardon, fronsrokje volgens mme zsazsa- was een makkie in vergelijking met de rondingen van het hoedje. Dus maakte ik het mezelf dan maar ietsje moeilijker, door als rokdeel geen mooie rechthoek te pakken. Als de dochter rokjes draagt die overal even lang zijn, dan lijkt het langs achter altijd een pak korter dan langs voor en geef toe, pamperflashen is niet altijd even hip hé 😉 De achterkant werd een paar cm langer dan de voorzijde (en natuurlijk had ik dat eerst just omgekeerd geknipt en werd het iets korter omdat een naad vooraan toch echt geen zicht is), waardoor het pamperkontje er mooi in past. Och ja, rimpelen valt al bij al nog wel mee als naaitechniek, sjoef!

Little miss liep vandaag met beide te pronken. Ok, ik geef het toe, zij liep er niet echt mee te pronken. Ik deed haar het rokje én het hoedje aan en nam zo snel mogelijk zo veel mogelijk foto’s voordat ze merkte dat er een hoedje op haar hoofdje stond dat daar eigenlijk niet thuishoorde. Het is maar hoe je het bekijkt…

Stof: de strik -valt het op dat ik/wij fan zijn van koekiemonsterblauw?
patroon: hoedje
rokje op basis van het boek, hier kun je een glimp opvangen van de werkwijze.

Leave a Reply

