Naaisel 13: een zwierrok

Mijn eerste maaksel uit mijn verjaardagcadeau Allemaal rokjes. Eigenlijk had ik er hét boek niet echt voor nodig, maar het trok me wel over de streep om er eindelijk effectief een te maken.

Ik ben blij dat het niet mijn eerste naaisel was, want ik heb gevloekt op zo ongeveer elk onderdeel.

  • De rode onderrokstof heeft mysterieuze eigenschappen. De heupomtrek was meer dan 15 cm meer als ik de rok aan mijn lijf had dan als ze plat op de grond lag, waardoor ik ze terug aan elkaar moest zetten en nu plots in een cirkeltje met straal 10 cm pas. Het passend zijn van de rok is nu wetenschappelijk totaal onverantwoord. Als wiskundige vind ik het volstrekt irrationeel dat een lengte kan veranderen naargelang de houding (dat is even onlogisch als een stukje touw in het rond zwaaien om ze dubbel zo lang te maken) en mijn favoriete fysicus snapt er ook geen bal van. Sja…
  • Ik heb de zoom en tailleband vastgestikt, gesakkerd, ze voorzichtig en met veel geduld opnieuw losgemaakt, mijn hele speldencollectie gebruikt om de randjes zo goed mogelijk vast te zetten, ze opnieuw vastgestikt en besloten dat het dan stukken beter en meteen dus ook goed genoeg was.

Ik zou er bijna magische krachten door toedichten aan het getal 13…

Ik heb nu een echte zwierrok! Als het eindelijk warm wordt komt er misschien zelfs een foto van zonder opbollend tshirt erboven en broek eronder 😉

stof: paarse uit de kelderafdeling van stoffen artevelde, rood van stoffenspektakel (waar het dubbel zoveel kostte als in de strik, grumble…)
patroon: men volge de werkwijze van mme zsazsa, men trekke van de berekende kleinste straal minstens 5 cm af als men met een dergelijke frustrerende tegenwerkstof werke, men verbaze zich over het feit dat die uitgeknipte rok over hoofd én schouders geraakt hoewel de uitgeknipte cirkel hoogstens even groot lijkt dochterliefs hoofd, men volge verder de rest van de werkwijze, maar men zegge foert tegen rits en elastiek en men neme zich voor om lenig te blijven zodat de rok azo van langsboven kan aangetrokken worden tot oftewel de rok oftewel menzelf oud ende versleten is.

One thought on “Naaisel 13: een zwierrok

  1. Pingback: Naaisel 17: een peuterjurkje | Vriendschap met mijn naaimachien

Leave a Reply

