Naaisel 5: herenpyjama

De herenpyjama. Nog op tijd af om manlief te vergezellen naar Chicago, zodat er een stukje van mij bij hem is als hij droomt 😉

Dit was alweer een naaisel uit de naailes, eentje waarbij ik héél veel leerde. Ik leerde namelijk

  • patrooondelen verlengen. De mouwen en broekspijpen werden langer, want manlief is zelf ook langer dan de gemiddelde man. Achteraf gezien had ik misschien beter ook de voorpanden en het rugpand wat verlengd. Ach ja, je kunt niet alles van de eerste keer goed doen hé.
  • mouwen inzetten. Bij kinderkleertjes passen de mouwen nog mooi in het armgat, bij mannenkleren komen hier al enige pogingen tot rekken en trekken bij te kijken. Het mouwdeel is namelijk breder dan het stuk waar het aan genaaid moet worden, wat naar het schijnt nodig is om je armen er vlotjes in te kunnen bewegen. Een neveneffect is dat je valse plooitjes stikt en ik er na poging “te veel” maar gewoon van uit ging dat ze niet zichtbaar zijn.
  • knoopsgaten maken. Niet meteen mijn favoriete onderdeel van dit naaisel, al apprecieer ik er mijn eigen machien des te meer door. De naaimachines die voor de starterscursussen gebruikt worden stammen namelijk al uit de vorige eeuw, wat het maken van een knoopsgat nog net dat ietsje ingewikkelder maakt zodat de moed je in de schoenen zinkt bij het gedacht eraan alleen al. En dan heb ik het nog niet eens over die knopen die je daarna nog moet aannaaien…

patroon: naailes
stof: de fameuze strik. Wegens altijd in het gezelschap van één of twee afleidertjes met hoge smeltfactor heb ik er voorlopig enkel positieve ervaringen.

One thought on “Naaisel 5: herenpyjama

  1. Pingback: Naaisel 17: een peuterjurkje | Vriendschap met mijn naaimachien

Leave a Reply

